בריאות הציבור-קידום בריאות

תובנות מפתיעות בנוגע להטיה מגדרית בטיפול בתסמונת כלילית חדה (CMAJ)

בקרב מבוגרים צעירים הפונים לחדרי מיון בתמונה של תסמונת כלילית חדה, בנשים הסיכוי להשלמת בדיקת אק”ג בהקדם וטיפול רה-פרפוזיה עם פיברינוליזה במסגרת זמן הולמת נמוך יותר, בהשוואה לסיכוי שתואר בגברים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת CMAJ.

בנוסף, בנשים שפנו בתמונה של STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction) תועד סיכוי נמוך יותר לקבלת טיפול פיברינוליזה או PCI, בהשוואה לגברים.

החוקרים בחנו חלק מהגורמים הקליניים והמגדריים המשפיעים על גישה לטיפול הולם ובמועד ומצאו כי בגברים ונשים חרדים, שהתקבלו עם מספר גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, או שפנו ללא כאבי חזה, הסיכוי לטיפול לקוי היה גבוה יותר. בחולים שהיו אחראיים למשק הבית ואלו עם מספר תכונות אישיות נשיות הסיכוי לקבלת טיפול בזמן לתסמונת כלילית חדה היה נמוך יותר.

מדובר בניתוח נתונים ממחקר GENESIS-PRAXY (Gender and Sex Determinants of Cardiovascular Disease Premature Acute Coronary Syndrome). המחקר כלל גברים ונשים בגילאי 18-55 שנים עם תסמונת כלילית חדה, כאשר המטרה הייתה לבחון הבדלים בין המינים בטיפול ולזהות גורמים קליניים ומגדריים המשפיעים על הגישה לטיפול.

מבין 362 הנשים ו-761 הגברים במחקר, בנשים זמן דלת-עד-אק”ג וזמן דלת-עד-פיברינוליזה היה ארוך יותר, אך לא תועדו הבדלים מובהקים בשיעור החולים שעברו Primary PCI במועד. בסיכומו של דבר, רק שליש מהנשים קיבלו טיפול פיברינוליטי בתוך החלון המומלץ של 30 דקות, זאת בהשוואה ל-59% מהגברים. בחולים עם STEMI, בנשים תועד סיכוי נמוך יותר בהשוואה לגברים לקבלת טיפול רה-פרפוזיה מכל סוג (פיברינוליזה, PCI), בעוד שמבין החולים עם NSTEMI או אנגינה לא-יציבה, בנשים תועד סיכוי נמוך יותר ל-PCI לא-ראשוני.

כאשר החוקרים נעזרו במדד BSRI (Bem Sex Role Inventory), מדד פסיכולוגי המאפשר לזהות תפיסות סטריאוטיפיות למגדר, באלו עם תכונות אישיות נשיות יותר הסיכוי ל-PCI במועד היה נמוך יותר, בעוד שבאלו עם תכונות גבריות יותר הסיכוי לטיפול רה-פרפוזיה עם פיברינוליזה במועד היה גבוה יותר.

כל עליה של נקודה אחת במדד הנשיות לוותה בירידה של 31% בסיכוי ל-PCI במועד וכל עליה של נקודה אחת במדד הגבריות לוותה בעליה של 62% בסיכוי לפיברינוליזה.

הגורמים המשפיעים על עיכוב בפרוצדורות ושימוש בפרוצדורות פולשניות שזוהו במחקר עשויים לסייע בהבנת ההבדלים בין המינים ולאפשר להתמקד בתתי-קבוצות ספציפיות של גברים ונשים בסיכון לטיפול לקוי.

CMAJ 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה