בריאות הציבור-קידום בריאות

שונות רבה בין מכשירים בהערכת מדדי סידן בעורקים הכליליים (מתוך כנס ECR)

בתלות בסוג מכשיר ה-CT לחישוב מדד הסידן בעורקים הכליליים, טעות בסיווג הסיכון של נבדקים למחלות לב וכלי דם עשויה להגיע עד 6.5% מהנבדקים המסווגים כבעלי סיכון בינוני למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-European Congress of Radiology.

החוקרים מדווחים כי מדדי סידן היו שונים משמעותית בין מכשירים מתקדמים של ארבעת היצרנים המובילים. כתוצאה מכך, מההדמיות עלה כי 0.5-6.5% מהנבדקים סווגו מחדש. לדבריהם, אעפ”י ששיעור סיווג מחדש של 6.5% אינו גבוה, המספר האבסולוטי של הסריקות הוא גבוה מאוד, בעיקר בעקבות הנחיות ה-AHA להערכת מדדי סידן במבוגרים ללא-תסמינים, בסיכון נמוך-בינוני ובינוני. מדובר בכ-40% מאוכלוסיית ארצות הברית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההדמיות מ-15 דגימות לב אנושי, מחוץ לגוף, שנסרקו ע”י מכשירי CT של ארבעה יצרנים: GE Healthcare, Philips, Siemens ו-Toshiba. לכל לב חושב מדד Agatston באמצעות תוכנה של היצרן. פרוטוקולי הערכת סידן ורמות מינון קרינה היו דומים עם ארבעת הסורקים.

החוקרים זיהו הבדלים גדולים במדדי Agatston באותו לב שנבדק עם מכשירים שונים.

לאחר מכן החוקרים בחנו את המדדים להערכת ההשפעות של הסורקים השונים ב-432 משתתפים מבוגרים במחקר Rotterdam Study, מחקר פרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסיה. בכל המשתתפים מדד Agatston היה ידוע והם סווגו כבעלי סיכון בינוני. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת פקטור ההמרה להשוואת המדדים מכל סורק.

השונות הגדולה ביותר במדדי סידן תוארה בין הסורקים של Siemens ו-GE Healthcare, עם חציון מדדים שנע בין 332 ל-469 (p<0.05).

החוקרים מציינים כי 14 נבדקים שסווגו תחילה כבעלי סיכון נמוך לפי הסורק של חברת Siemens, סווגו מחדש כבעלי סיכון בינוני לפי סורק של יצרן אחר ו-14 נוספים סווגו מנבדקים בעלי סיכון בינוני לכאלו בעלי סיכון גבוה.

באופן תיאורטי, ניתן לסווג מטופל כבעל סיכון נמוך בבית חולים אחד, ולא לתת לו כל טיפול, כאשר בבית חולים אחר יסווג כבעל סיכון גבוה ויקבל טיפול. יש להתאים את פרוטוקולי מדדי סידן כך שמכשירי CT שונים יביאו למדדי סידן דומים.

מומחים בתחום מציינים כי ההשפעה של ממצאים אלו על הנבדקים עשויה להיות דרמטית, ולמרות יתרונות המחקר, חשוב לאשר את הממצאים בחולים חיים, עם בדיקות בגוף החי להוכחת הבעייתיות של הבדיקות.

European Congress of Radiology (ECR) 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה