בריאות הציבור-קידום בריאות

שיחות של מבוגרים עם פגים עשויות להשפיע לטובה על מהלך ההתפתחות שלהם (Pediatrics)

פג

מאת ד”ר  עמית עקירוב

בתינוקות שנולדו טרם זמנם תתכן השפעה חיובית על מהלך ההתפתחות במידה ואנשים מדברים אליהם במהלך שהותם ביחידות טיפול נמרץ ביילודים, כך מדווחים חוקרים שמצאו כי פגים שנחשפו ליותר דיבורים ממבוגרים במהלך שהותם ביחידות טיפול נמרץ ביילודים, נטו לציונים גבוהים יותר במבחני התפתחות בשלב מאוחר יותר.

החוקרים כותבים במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics כי מדובר בהתערבות קלה לביצוע וזולה, העשויה להביא לשיפור משמעותי בהתפתחות היילודים.

במסגרת המחקר גייסו החוקרים משפחות ל-36 תינוקות שהיו יציבים מבחינה רפואית, אך נולדו לפני השלמת 32 שבועות היריון ואושפזו ביחידות טיפול נמרץ ביילודים.

היילודים ענדו וסטים המצוידים במכשירים שתיעדו וניתחו שיחות סמוכות ורעשי רקע במהלך 16 שעות. הרישומים נעשו לאחר 32 ו-36 שבועות היריון..

בסיכומו של דבר, התינוקות נחשפו ליותר דיבורים בגיל 36 שבועות, בהשוואה לגיל 32 שבועות, אך היקף כמות השיחות בפועל אליהן נחשף כל תינוק במהלך תקופת המחקר  השתנה בין 144 מילים ליותר מ-26,000 מילים. החוקרים בחנו את כישורי המוטוריקה, שפה וחשיבה של התינוקות בגילאי 7 חודשים ו-18 חודשים.

החוקרים מצאו כי לאחר שלקחו בחשבון את משקל הלידה של הילדים, היקף החשיפה של תינוקות לשיחות בגיל 32 שבועות היה אחראי ל-12% מההבדל במדדי השפה ו-20% מהשונות במדדי התקשורת בגיל 18 חודשים. היקף החשיפה של תינוקות לשיחות בגיל 36 שבועות היה אחראי ל-26% מהשונות במדדי החשיבה בגיל שבעה חודשים.

החוקרים מצאו כי עליה בהיקף החשיפה לדיבורים של מבוגרים ביחידות טיפול נמרץ ביילודים לוותה בעליה במדדי שפה וחשיבה. למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון המצא כי חשיפה מוקדמת של פגים ביחידות טיפול נמרץ ליותר דיבורים של מבוגרים מצויה בקורלציה חיובית עם מדדי תפקוד קוגניטיבי ומדדי שפה לאחר השחרור.

מומחים בתחום הוסיפו כי יש לתת את הדעת לחשיבות חשיפה של פגים לדיבורים של מבוגרים, עצם הבהרת חשיבות הדבר להורים עשויה להשפיע רבות וחשוב לעודד את ההורים לשהות עם ילדם זמן רב ככל הניתן, לשוחח איתם ולגעת בהם העדינות.

Pediatrics 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה