בריאות הציבור-קידום בריאות

הנחיות חדשות מטעם ה-AHA/ASA בנוגע לאירועים מוחיים עם נפיחות מוחית (Stroke)

איגוד ה-AHA/ASA (American Heart Association / American Stroke Association) פרסמו הנחיות חדשות בנוגע לטיפול באוטם מוחי עם נפיחות מוחית.

המומחים מסבירים כי נפיחות של אוטמים בצרבלום ובצרברום הם מצבים קריטיים הדורשים התערבות מיידית ופולשנית, כאשר בחלק מהחולים נדרשת פתיחת גולגולת להקלה על הלחץ המקומי. בחולים נבחרים תתכן תועלת רבה לגישה זו, ולמרות שצפויה מוגבלות מסוימת, ייתכן תפקוד עצמאי.

המומחים מציינים כי מדובר בפעם הראשונה בה התייחסו לנפיחות בשני סוגי אירועים מוחיים במסמך אחד, עם הצגת כל אפשרויות הטיפול המורכבות. ההצהרה חשובה לרופאים המטפלים באירועים מוחיים, לנוירוכירורגים, צוותי שיקום ורופאים בחדרי מיון.

נפיחות מופיעה לרוב באירועים מוחיים גדולים, עם סיכויי תמותה גבוהים לאור אפקט מסה של הנפיחות המוחית. פתיחת גולגולת והקלה על הלחץ עשויה לסייע לחולים רבים, אך מדובר בניתוח גדול, הדורש הסרה של מחצית מהגולגולת, עם סיבוכים אפשריים רבים. השאלה הקריטית היא, כיצד מחליטים אילו חולים מתאימים לניתוח? אין תשובה חד-משמעית לשאלה זו, אך המומחים מפרטים מספר קריטריונים שיש לקחת בחשבון.

באופן כללי, חולי צעירים יותר הם אלו הצפויים לתועלת הרבה ביותר מהניתוח. לחולים אלו הסיכויים הטובים ביותר לתוצאות טובות. גורמים אחרים שיש לקחת בחשבון הם את היכולת של החולה להתמודד עם שיקום אגרסיבי ואת מצבו הבריאותי של החולה לפני האירוע. יש לקחת בחשבון גם גורמים לוגיסטיים רבים – יש להעביר את החולים לבית חולים בו ניתן לבצע ניתוח זה וייתכן כי מדובר בבית חוילם מרוחק. בחולים צעירים עם אירועים מוחיים גדולים נדרשת העברה גם ללא נפיחות, מאחר וזו עלולה להתפתח בהמשך.

בהצהרה מסבירים המומחים כי סימנים קליניים להידרדרות במקרים של אירועים מוחיים איסכמיים עם נפיחות מעל הטנטוריום, כוללים ירידה במצב הכרה, פטוזיס, שינויים בגודל האישון. באוטם של הצרבלום עם נפיחות, ירידה ברמת ההכרה נובעת מלחץ על גזע המוח; לפיכך, הירידה הזו עשויה לכלול אובדן מוקדם של החזרים של הקרנית והתפתחות מיוזיס.

ההמלצה היא על הגדרות סטנדרטיות לעודד מחקרים רב-מרכזיים ומבוססי-אוכלוסייה להערכת ההיארעות, ההימצאות, גורמי סיכון והתוצאות של מצבים אלו. זיהוי חולים בסיכון גבוה לנפיחות מוחית צריך לכלול נתונים קליניים והדמיתיים.

במקרים של אירוע מוחי באזור גדול מומלץ אשפוז ליחידה עם יכולות ניטור נוירולוגי, עם עדיפות לאשפוז החולים ליחידות טיפול נמרץ או יחידות טיפול באירועים מוחיים, בנוכחות אנשי צוות מיומנים ומנוסים, דוגמת רופאים נוירו-פולשניים או נוירולוגים וסקולאריים. טיפול רפואי מורכב כולל שמירה על דרכי אוויר והנשמה מכאנית, איזון לחץ דם, טיפול בנוזלים ואיזון סוכר וחום גוף.

במקרים של אירוע מוחי איסכמי המיספראלי מעל הטנטוריום, בהצהרה לא ממליצים על ניטור שגרתי של הלחץ התוך-גולגולתי, אך יש לשקול ניתוח פתיחת גולגולת להסרת הלחץ עם הרחבת הדורה בחולים בהם נמשכת ההידרדרות הנוירולוגית. אין ודאות בנוגע לתועלת של ניתוחי פתיחת גולגולת להקלה על הלחץ בחולים בגילאי 60 שנים ומעלה. במקרים של אוטם מוחי בצרבלום עם נפיחות, פתיחת גולגולת מתחת לעצם האוקסיפיטאלית עם הרחבת הדורה מומלצת בחולים עם הידרדרות נוירולוגית. במידה והוחלט על הכנסת נקז לחדרים במוח להקלה על הידרוצפלוס לאחר אוטם בצרבלום, יש להשלים פתיחת גולגולת להקלה על הלחץ ומניעת הידרדרות נוספת.

במקרים של אוטם המיספראלי מעל הטנטוריום, התוצאות עשויות להיות משביעות רצון, אך יש לצפות כי שליש מהחולים יסבלו ממוגבלות חמורה ותלות מלאה בטיפול, גם לאחר ניתוח פתיחת גולגולת להקלה על הלחץ. ניתוח לאחר אוטם מוחי מוביל לתוצאות תפקודיות מתקבלות על הדעת במרבית החולים.

מסקנות המחקר הן כי ישנן מספר אפשרויות טיפול אגרסיביות לחולים עם אירועים מוחיים ונפיחות מוחית, העשויות להוביל לתוצאות סבירות.

Stroke. Published online January 30, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    בחולים עם מיגרנה שהחליפו מטיפול פומי בטריפטנים לטיפול ב- Ubrogepant (אוברלוי) דווח על תוצאות טובות יותר, בהשוואה לחולים שבחרו להחליף לתכשיר אחר ממשפחת טריפטנים, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית ההנחיות לטיפול בארצות הברית ממליצות כי חולים ינסו לפחות שני טריפטנים שונים לפני נסיון […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vyvgart לטיפול במבוגרים עם CIDP (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vyvgart לטיפול במבוגרים עם CIDP (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את משלב Efgartigimod Alfa ו-Hyaluronidase (או Vyvgart-Hyrtulo) לטיפול במבוגרים עם אבחנה של CIDP (או Chronic Inflammatory Demyelinating Polyneuropathy). המומחים מסבירים כי Vyvgart הינו התכשיר הראשון ממשפחת Neonatal Fc Receptor Blocker, שאושר לטיפול ב-CIDP ויהיה זמין במתן חד-שבועי כזריקה תת-עורית. במחקר ADHERE בשלב 3, 69% מהחולים שטופלו […]

  • קדם רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר (JAMA Netw Open)

    קדם רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר (JAMA Netw Open)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קדם-רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר French Conception Study, מחקר עוקבה פרוספקטיבי ארצי הכולל למעלה מ-1.9 מיליון הריונות, כאשר האימהות היו במעקב ממוצעה לאורך תשע שנים. מהנתונים עולה כי כ-3% מהאימהות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה