בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקות הדמיה של הלב מובילות לבדיקות נוספות חסרות תועלת (JAMA Intern Med)

מסקירה של למעלה מ-220 בתי חולים ברחבי ארצות הברית עולים הבדלים נרחבים בשימוש בבדיקות הדמיה לא-פולשניות בחולים הפונים לחדרי מיון בשל כאבי חזה. למרות ההבדלים הללו, בבתי חולים עם שיעורים גבוהים של בדיקות הדמיה לא תועדו שיעורים נמוכים יותר של אשפוזים חוזרים בשל אוטם לבבי, בהשוואה לאלו עם שיעורים נמוכים יותר של בדיקות הדמיה לא-פולשניות.

עם זאת, בחולים המטופלים בבתי חולים בהם נערכות בדיקות הדמיה לא-פולשניות רבות תועד סיכוי גבוה יותר להתאשפז לבית החולים ולעבור אנגיוגרפיה כלילית.

החוקרים מדווחים כי מהניסיון שלהם עולה כי ישנן גישות שונות רבות בהן בוחרים בתי חולים ברחבי המדינה, כאשר בחלקם ישנם פרוטוקולים מסודרים ובאחרים מדובר בגישות אד-הוק. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לאסוף נתונים אודות ההערכה של חולים עם חשד למחלת לב איסכמית ברחבי המדינה, באופן ספציפי חולים עם תסמונת כלילית חדה. לעיתים קרובות קשה לעקוב אחר חולים אלו, מאחר והמעקב אחריהם אובד לאחר שנכנסו לבית החולים.

הסקירה הנוכחית מבוססת על נתוני מאגר PREMIER, שכלל 2,700 בתי חולים ברחבי ארצות הברית. בסיכומו של דבר, 549,078 חולים מ-224 בתי חולים נכללו במחקר והשימוש בבדיקות הדמיה לא-פולשניות נע בין 0.2% ל-55.7%. כאשר בתי החולים סווגו לרבעונים לפי השימוש בבדיקות הדמיה לא-פולשניות, השיעורים עמדו על 6.0%, 15.9%, 23.5% ו-34.8%. בדיקות הדמיה להערכת זילוח לשריר הלב ובדיקות אקו-לב במאמץ היו בדיקות ההדמיה הנפוצות בשימוש. בסיכומו של דבר, 80.4% מבין 113,602 בדיקות ההדמיה שנערכו היו בדיקות להערכת הזילוח לשריר הלב, 16.6% היו בדיקות אקו-לב ו-1.2% היו בדיקות CTCA (Computed Tomography Coronary Angiogram).

החוקרים זיהו שונות נרחבת בשימוש בבדיקות ההדמיה, כאשר השימוש בבדיקות הדמיה נקשר באופן הדוק עם תוצאות הטיפול בחולים בהמשך. מהנתונים הללו עלה כי ככל שעורכים בדיקות יקרות יותר, כך עולה הסיכוי שידרשו בדיקות נוספות.

בהשוואה לנבדקים ברבעון הראשון, בבתי חולים עם השיעורים הגבוהים ביותר של בדיקות הדמיה לא-פולשניות (רבעון רביעי), תועדה נטייה גדולה יותר לאשפז את החולים ולהשלים אנגיוגרפיה כלילית. בבתי חולים עם שיעורים נמוכים יותר של בדיקות הדמיה נערכו בדיקות אנגיוגרפיה ב-1.2% מהחולים, זאת בהשוואה ל-4.9% מהחולים שטופלו בבתי חולים בהם נעשה שימוש נרחב בבדיקות הדמיה לא-פולשניות. עם זאת, במונחים של רה-וסקולריזציה לכל בדיקת הדמיה ורה-וסקולריזציה לכל אנגיוגרפיה,בבתי חולים ברבעון הראשון שיעורים אלו היו הרבה יותר גבוהים, בהשוואה לבתי חולים ברבעון הרביעי.

למרות הבדלים בטיפול בין בתי חולים בהם היה נהוג שימוש נפוץ יותר בבדיקות הדמיה, לא תוארו הבדלים בחולים ששבו לאשפוז לבית החולים בתוך חודש או בחודש שלאחר מכן. החוקרים לא הצליחו למצוא עדויות לתועלת עבור המטופלים עם גישה זו.

JAMA Intern Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה