בריאות הציבור-קידום בריאות

האם טיפול באספירין במינון נמוך מלווה בהפחתת שיעורי תחלואה ותמותה של חולי אי-ספיקת לב? (Circulation)

בכתב העת Circulation: Heart Failure מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול באספירין במינון נמוך מלווה בירידה משמעותית בשיעורי התחלואה והתמותה בטווח הארוך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת בנוגע לחשיבות טיפול באספירין במינון נמוך בחולי אי-ספיקת לב. הוכח כי לתרופה זו תועלת במחלות נלוות לאי-ספיקת לב, אך סקירה רטרוספקטיבית של מחקרים להערכת מעכבי ACE והשוואות פרוספקטיביות עם קומדין הדגימו עליה בסיכון לתחלואה עם טיפול באספירין. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין טיפול באספירין במינון נמוך עם הסיכון לתחלואה ותמותה במדגם גדול מבוסס-קהילה.

מדובר במדגם רטרוספקטיבי של חולים שלקחו חלק בתכנית טיפול באי-ספיקת לב. החוקרים בחנו את הטיפול באספירין בתחילת המחקר והקשר בין הטיפול ובין תמותה ואשפוזים עקב אי-ספיקת לב. מבין 1,476 חולים (גיל ממוצע של 60.4 שנים, 63% גברים), 892 קיבלו מרשם לטיפול באספירין (60.4%). אספירין במינון נמוך (75 מ”ג ליום) ניתן ל-828 חולים (92.8%). חציון משך המעקב עמד על 26 שנים, כאשר במהלך תקופת המעקב, 464 חולים הלכו לעולמם (31.4%).

מניתוח הנתונים עלה כי טיפול באספירין במינון נמוך לווה בירידה בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו שלא טופלו באספירין (יחס סיכון של 0.58), וממצאים אלו אושרו גם בניתוחים לפי תתי-קבוצות. טיפול באספירין במינון נמוך לווה בסיכון מופחת לאשפוזים עקב אי-ספיקת לב, בהשוואה לאלו שלא טופלו באספירין באוכלוסיה הכללית (יחס סיכון מתוקן של 0.70). מניתוח מתוקן של הנתונים לא עלה הבדל בשיעורי התמותה או אשפוזים עקב אי-ספיקת לב בין מטופלים באספירין במינון גבוה (מעל 75 מ”ג ליום) או אלו שלא טופלו באספירין.

ממצאי המחקר מציעים כי אספירין במינון נמוך עשוי לתרום למניעה שניונית בחולי אי-ספיקת לב ומדגישים את הצורך במחקרים נוספים להערכת אספירין במינון נמוך בחולי אי-ספיקת לב.

Circulation: Heart Failure, February 3, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה