בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של אי-סבילות של הטיפול ב-Azathioprine על תוצאות מחלת מעי דלקתית (Frontline Gastroenterol)

אי-סבילות ל-Azathioprine הינה סמן למחלת קרוהן לא-מאוזנת בעתיד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. החוקרים כותבים כי אי-סבילות לטיפול זה מעידה על קבוצת חולי קרוהן בהם נדרשים מאמצים נוספים לאיזון תסמיני המחלה והגברת הטיפול בהתאם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Azathioprine הינו טיפול מוכח-היטב לשמירה על הפוגה בחולים עם מחלות מעי דלקתיות. עם זאת, חלק גדול מהחולים אינם סובלים את הטיפול ולא-ברור אם אי-סבילות זו הינה סמן לפרוגנוזה גרועה בחולים עם מחלה אגרסיבית יותר או סיכוי גבוה יותר לצורך בהתערבות ניתוחית.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם אי-סבילות של Azathioprine הינה סמן לפרוגנוזה גרועה, עם עדות למהלך מחלה אגרסיבי יותר, ולבחון גורמי סיכון וגורמים לאי-סבילות של הטיפול.

החוקרים ערכו מחקר חתך באמצעות נתוני Milton Keynes Hospital IBD להשוואת חולים עם אי-סבילות לטיפול ב-Azathioprine, אל מול חולים הסובלים את הטיפול.

239 חולים ענו על הקריטריונים להכללה במחקר, עם סך כולל של 141 חולים עם מחלת קרוהן ו-98 חולים עם קוליטיס כיבית. בסיכומו של דבר, 28% מהחולים לא-סבלו את הטיפול. גורמי סיכון לאי-סבילות של Azathioprine כללו מין נקבה וגילאי 50-70 שנים. סיבות נפוצות לאי-סבילות כללו בחילות והקאות (34.3%), הפרעה בתפקודי כבד (28.4%) וכאבי ראש (11.9%). בחולים עם קוליטיס כיבית, לא זוהו הבדלים בעלי מובהקות סטטיסטית במדדי פעילות המחלה בין אלו שלא-סבלו את הטיפול ב-Azathioprine ואלו שסבלו היטב את הטיפול. בחולים עם מחלת קרוהן, אי-סבילות של הטיפול ב-Azathioprine לוותה בפעילות מחלה גרועה יותר משמעותית, עם שיעור נמוך ב-25% של חולים שהיו בהפוגה קלינית ועליה של 20% בשיעור החולים עם מחלה בינונית/חמורה. שיעור הניתוחים היה דומה בשתי הקבוצות בחולים עם מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נתוני המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של אי-סבילות הטיפול ב-Azathioprine בחולי קרוהן, והצורך במעקב והתאמת הטיפול בחולים אלו.

Frontline Gastroenterol. 2014;5(1):40-43

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה