בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת תוצאות הטיפול בחולים עם אוטם לבבי מעבר לשעות העבודה (BMJ)

מתוצאות שתי מטה-אנליזות חדשות עולה כי פניה לחדר המיון בתמונה של אוטם לבבי חד בשעות הלילה או בסופי שבוע מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, וכן חשיפה ממושכת לזיהום אוויר מלווה בסיכון מוגבר לתסמונת כלילית חדה.

תוצאות גרועות יותר לטיפול באוטם לבבי מעבר לשעות העבודה

חלק מהמחקרים הקודמים מצאו כי בחולים עם אוטם לבבי חד תוצאות פחות טובות כאשר פונים לחדרי מיון בלילה או בסופי שבוע, ככל הנראה בשל עיכוב בטיפול או מגבלות כוח אדם. כעת החוקרים ביקשו להבין טוב יותר את היקף הקשר על-ידי איסוף נתונים מ-48 מחקרים עם סך כולל של כ-1.9 מיליון משתתפים.

פניה מעבר לשעות העבודה לוותה בעליה משמעותית בסיכויי התמותה בבית החולים או בתוך שלושים ימים מהאירוע (יחס סיכויים של 1.06), קשר שהיה בולט יותר כאשר האבחנה הייתה של אוטם לבבי עם עליות מקטע ST וכאשר המחקרים נערכו מחוץ לצפון אמריקה.

למרות שהעלייה היחסית הייתה קטנה, החוקרים חישבו ומצאו כי אחד מכל 27 מקרי תמותה באשפוז ואחד מכל 29 מקרי תמותה בתוך שלושים ימים ניתנים למניעה במידה ויימצא פתרון לנושא פניה לטיפול מעבר לשעות העבודה, בהנחה כי מדובר בקשר סיבתי.

חלק מהקשר עשוי לנבוע מעיכוב בטיפול, כאשר הסיכויים לצנתור כלילי בתוך 90 דקות, כמומלץ בהנחיות, היה נמוך יותר משמעותית בלילה ובסופי שבוע (יחס סיכויים של 0.40).

ייתכן כי דרושים מדדי תפקוד קליני לזיהוי הבדלים ממועד הקבלה למרכז הרפואי, והחוקרים כותבים כי המחקר הנוכחי היה מוגבל לאור ערפלנים אפשריים, הטרוגניות רבה בין המחקרים ואפשרות לחפיפה בין החולים במדגמים שונים.

זיהום אוויר ותסמונת כלילית חדה

אעפ”י שמחקרים רבים קשרו בין חשיפה לזיהום אוויר ובין סיכון מוגבר לתמותה, בעיקר עקב מחלות לב וכלי דם, הקשר עם אירועים כליליים פרטניים פחות ברור.

במטה-אנליזה נפרדת כללו חוקרים 11 מדגמים אירופאים מחמש מדינות, עם סך כולל של כ-100,000 משתתפים ללא היסטוריה של מחלה כלילית בתחילת המחקר. במהלך מעקב ממוצע של 11.5 שנים, 5.1% מהמשתתפים אובחנו עם אוטם לבבי חד או אנגינה לא-יציבה.

במודל המתוקן, רק סוג אחד של זיהום אוויר חומר חלקיקי בגודל מפחות מ-10 מיקרומטר, נקשר עם הסיכון לאירועים הלבביים. לכל עליה של 5 µg/m3 בחשיפה השנתית, נרשמה עליה של 12% בסיכון לתסמונת כלילית חדה (יחס סיכון של 1.12).

חומר חלקיקי בגודל קטן מ-2.5 מיקרומטר וחומר חלקיקי קטן מ-10 מיקרומטר נקשרו שניהם עם סיכון מוגבר לאירועים חדים, כאשר החוקרים התמקדו בחשיפה מתחת למגבלות האירופאיות השנתיות.

ממצאי המחקר בנוכחי, בשילוב עם תוצאות מחקר ESCAPE, תומכים בהפחתת הסף האירופאי לחשיפה לזיהום אוויר חלקיקי להגנה על בריאות הציבור. עם זאת, החוקרים מכירים במגבלות הסקירה עקב ערפלנים אפשריים, הטרוגניות בין אוכלוסיות המחקרים והשימוש במאגרי נתונים מנהליים לאיסוף נתונים.

BMJ 2014

BMJ 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה