בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקות הדמיה של הרשתית עשויות לסייע בזיהוי סכיזופרניה (Am J Psychiatry)

שינויים מיקרווסקולאריים בבדיקות הדמיה של הרשתית עשויים לסייע בהבחנה בין חולים עם סכיזופרניה ונבדקים בריאים, ואחרים עם הפרעות אחרות, כולל דיכאון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת דצמבר של כתב העת American Journal of Psychiatry.

מדגם המחקר כל קרוב ל-1,000 משתתפים, ומהנתונים עלה כי באלו שאובחנו עם סכיזופרניה ורידי הרשתית היו מורחבים יותר משמעותית, עדות לאספקת חמצן לא-מספקת למוח, בהשוואה לנבדקים שסבלו מדיכאון או ביקורות בריאות.

הדמיות של הרשתית הדגימו גם הבדלים משמעותיים בכלי הדם בין אלו עם סכיזופרניה ואלו עם יתר לחץ דם, הפרעה נפוצה בחולים אלו. הדמיות אלו סייעו בהערכת האיכות של כלי הדם בחלק האחורי של העין, המספק חלון לכלי הדם במוח.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון כלי דם ברשתית, באמצעות בדיקות הדמיה לא-פולשניות של הרשתית, להערכת התועלת של הבדיקות כסמן לסכיזופרניה. מחקר Dunedin Multidisciplinary Health and Development Study נועד להעריך את המצב הבריאותי וההתנהגויות של 1,037 משתתפים שנולדו בניו-זילנד בין אפריל 1972 ועד מרץ 1973.

החוקרים העריכו את המשתתפים שעברו מדידות בגיל 38 שנים, כולל סריקה של הרשתית. ראיון DIS (Diagnostic Interview Schedule) שימש להערכת סכיזופרניה, החל מגיל 21 שנים. כלי זה שימש גם להערכת תסמיני פסיכוזה במבוגרים ו-DIS for Children שימש להערכת פסיכוזה בילדות החל מגיל 11 שנים.

מהתוצאות עלה כי 20 משתתפים ענו על הקריטריונים לסכיזופרניה (2%) ואושפזו בשל כך עד גיל 38 שנים, עם 17 חולים נוספים (1.7%) שענו על הקריטריונים, אך מעולם לא קיבלו טיפול. עם זאת, רק 27 מבין 37 החולים הללו עברו בדיקות של הרשתית.

בנוסף, 188 משתתפים אובחנו קלינית עם דיכאון עיקש ו-412 הוגדרו כביקורות בריאות. יתר המשתתפים סווגו כבעלי יתר לחץ דם, קדם-סוכרת/סוכרת, או תלות בטבק. שלוש הקבוצות האחרונות נבחרו מאחר והמצבים נקשרו עם קוטר כלי הדם במחקרים קודמים של בדיקות הדמיה של הרשתית.

בכל תתי הקבוצות תועדו ורידים רחבים יותר בהשוואה למשתתפים בריאים. עם זאת, הורידים היו הרבה יותר רחבים באלו עם סכיזופרניה, בהשוואה לאלו עם דיכאון, קדם-סוכרת/סוכרת ותלות בטבק.

למרות שהורידים בחולי סכיזופרניה לא היו רחבים יותר משמעותית מאלו של חולים עם יתר לחץ דם, בקבוצה האחרונה תועדו עורקיקים מוצרים משמעותית, בהשוואה לקבוצות אחרות. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקר קודם שקשר בין עורקיקים צרים ובין יתר לחץ דם וקבע כי יתר לחץ דם אינו יכול לספק הסבר לורידים רחבים בחולי סכיזופרניה.

לאחר תקנון לקוטר העורקיקים ומין החולים, הקשר בין סכיזופרניה וקוטר הורידים נותר מובהק סטטיסטית ונותר לאחר תקנון ללחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, תלות בטבק ודיכאון ורמות HbA1c. כמו כן, החוקרים מצאו כי קוטר הורידים בגיל 38 שנים היה קשור בקשר מובהק עם תסמינים פסיכוטיים בבגרות ובילדות, רמז לפתולוגיה בכלי הדם המתחילה בגיל צעיר.

החוקרים כותבים כי למרות שדרושים מחקרים נוספים, מדובר בהשערה מבטיחה בנוגע לשימוש בטכנולוגיה זו בעתיד. ממצאים אלו מדגימים את התוצאות המבטיחות של הדמיות של הרשתית ככלי להבנת הפתוגנזה של סכיזופרניה.

Am J Psychiatry. 2013;170:1451-1459

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    בילדים עם אבחנה של דלקת ענביה (Uveitis) סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות קטרקט, בהשוואה לאלו ללא התהליך הדלקתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הסיכון המוגבר נותר על כנו לאורך תקופות מעקב שונות ובקבוצות שונות לפי גיל, מין ומוצא אתני. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממאגר TriNetX וכלל ילדים עם וללא […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה