בריאות הציבור-קידום בריאות

דמיון בין בדיקת אולטרה-סאונד ובדיקת טומוגרפיה ממוחשבת לאבחנת דלקת תוספתן בילדים (Am J Roentgenol)

השימוש בבדיקת אולטרה-סאונד כבדיקת ההדמיה הראשונה לאבחנת דלקת תוספתן בילדים הביאה לתוצאות דומות לבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת, עם חשיפה קטנה יותר לקרינה וללא הארכת משך האשפוז בבית החולים, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי, שפורסמו במהדורת דצמבר של כתב העת American Journal of Roentgenology.

מאחר ויותר ויותר אנשים הופכים מודעים לסיכונים של קרינה רפואית, גוברים המאמצים להשתמש בטכניקות הדמיה ללא קרינה כבדיקה ראשונה לאבחנה. מהמחקר הנוכחי עולה כי השימוש בבדיקת אולטרה-סאונד תחילה בהערכת דלקת תוספתן סייעה בהחלטה הרפואית ויש לשקול אפשרות זו לעיתים קרובות יותר להגבלת החשיפה לקרינה רפואית של ילדים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם שיעור המקרים של דלקת תוספתן עם סיבוכים ומשך האשפוז עלו משמעותית במהלך המעבר לפרוטוקול שהתבסס על אולטרה-סאונד תחילה כבדיקת הדמיה להערכת דלקת תוספתן חדה בילדים.

לזיהוי ילדים עם דלקת תוספתן מוכחת בניתוח בשנים 2005-2011, החוקרים ערכו חיפוש במאגרי הנתונים של בית החולים אחר אבחנות בשחרור של דלקת תוספתן עם סיבוכים. הם העריכו את המגמות השנתיות במהלך תקופת המחקר של שיעור החולים שעברו בדיקות אולטרה-סאונד או CT ובחנו את הקורלציה של דלקת תוספתן עם סיבוכים וחציון משך האשפוז בבית החולים עם שנה קלנדרית.

בקרב 804 חולים שענו על הקריטריונים להכללה במחקר זוהתה מגמת ירידה בשיעור החולים שעברו בדיקות CT עם השנה ומגמת עליה בשיעור החולים שעברו תחילה בדיקת אולטרה-סאונד.

במהלך שבע שנות המחקר, שיעור החולים שעברו רק בדיקת אולטרה-סאונד לפני כריתת תוספתן עלה באופן מתון.

עם העליה בשיתוף הפעולה בין רדיולוגים ומנתחי ילדים ורופאים בחדרי מיון, השימוש בבדיקת אולטרה-סאונד כבדיקת הדמיה ראשונה עלה גם הוא, מ-33% בתחילת המחקר ל-90% בתום המחקר. מנגד, השימוש בבדיקת CT כבדיקה ראשונה ויחידה ירד מ-43% לפחות מ-10%.

במהלך המחקר, זוהתה עליה משמעותית בשיעור החולים עם דלקת תוספתן עם סיבוכים או בחציון משך האשפוז בבית החולים.

ממצאי המחקר תומכים בשימוש בבדיקת אולטרה-סאונד במטרה להפחית את החשיפה לקרינה בילדים והחוקרים מציעים כי גישה זו עשויה לשמש לאבחנת מצבים אחרים לצמצום המינון הקרינתי המצטבר במהלך החיים.

Am J Roentgenol. 2013;201:1348-1352

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה