בריאות הציבור-קידום בריאות

רמות ברזל במוח עשויות לסייע באבחנה וטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (מתוך הכנס המדעי ה-99 מטעם ה-RSNA)

בילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit Hyperactivity Disorder) שלא קיבלו טיפול קודם תועדו רמות נמוכות של ברזל במוח. טכניקת בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית (Magnetic Field Correlation Imaging) עשויה לסייע בזיהוי חסר ברזל זה ולהנחות את האבחנה והטיפול באוכלוסיית חולים זו.

החוקרים מסבירים כי כיום, ADHD הינה אבחנה קלינית סובייקטיבית, המבוססת על ראיונות ושאלונים. לעיתים קרובות רופאים מתחילים בטיפול בתרופות סטימולנטיות, דוגמת ריטלין, לטיפול בתסמינים של חולים אלו. לתרופות אלו פוטנציאל ממכר והשימוש בהן עשוי להוביל לשימוש לרעה בסמים מעוררים אחרים, דוגמת קוקאין.

מדענים חושדים כי ADHD נובע מרמות דופמין נמוכות. יתרה מזאת, זוהה קשר בין ברזל ודופמין במוח, בו רדמות דופמין רגישות לשינויים ברמות ברזל המוח. על-בסיס תיאוריה זו, החוקרים שיערו כי מדידת רמות ברזל במוח תשקף את רמות דופמין וכי רמות חריגות של ברזל יעידו על הפרעה במסלול דופמין.

במסגרת המחקר הנוכחי החוקרים ערכו בדיקות הדמיה של המוח של ילדים בגילאי 8-18 שנים. מבין 49 המשתתפים במחקר, 10 אובחנו עם ADHD ונטלו טיפול תרופתי, 12 אובחנו עם ADHD ולא קיבלו טיפול תרופתי ו-27 שימשו כביקורות. החוקרים שיערו כי רמות הברזל במוח של ילדים עם ADHD שלא קיבלו טיפול תרופתי יהיו נמוכות יותר. במהלך המחקר נמדדו שיעורי רלקסציה (R*, R2, R2′) ונערכו בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית בטכניקה החדשה.

החוקרים לא מצאו הבדלים במדדי האינטיליגנציה של שלוש הקבוצות. עם זאת, זוהו הבדלים במדדי Magnetic Field Correlation Imaging להערכת רמות הברזל במוח. בילדים לא-מטופלים תועדה עוצמה מעט נמוכה יותר, אך לא זוהו הבדלים ברמות בסרום. כמו כן, לא זוהו הבדלים בין הקבוצות בשיעורי הרלקסציה.

לפיכך, גם כאשר רמות הברזל בדם היו תקינות, נראה כי ישנה בעיה בספיגה למוח והחוקרים מציינים כי אין מידע רב אודות אופן כניסת ברזל למוח.

החוקרים מתכננים להרחיב את עבודתם לאוכלוסיית חולי ADHD גדולה יותר ולבחון את הקורלציה בין התמכרות לקוקאין וברזל במוח.

מתוך הכנס המדעי ה-99 מטעם ה-RSNA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה