בריאות הציבור-קידום בריאות

אין הבדל בין בנים ובנות בגורמי הסיכון המוקדמים להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Pediatrics)

למרות הבדלים מתועדים היטב בין המינים בשכיחות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), בכל הנוגע לגורמי הסיכון המוקדמים, נראה כי אין הבדלים רבים בין בנים ובנות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Pediatrics.

החוקרים כותבים כי בניגוד למחקרים קודמים, מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת, מבוסס-אוכלוסיה, עולה כי משקל לידה נמוך, היריון עודף, מדד אפגר נמוך ומצוקה עוברית, אינם גורמי סיכון להתפתחות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, ללא תלות במין הילד.

לדבריהם, מדובר באחד ממחקרי האוכלוסייה גדולים ביותר להערכת גורמי סיכון לפני-לידה, המבוסס על מערכת קישור נתונים מהימנה, תוך הבטחת פרטיות. חשוב מכך, החוקרים מצאו כי הסיכון היה פחות או יותר דומה בבנים ובבנות עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-13,000 ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות וכ-30,000 ילדים ללא ההפרעה, ששימשו כקבוצת ביקורת.

מהתוצאות עלה כי גורמים שכללו משקל לידה נמוך והיריון עודף, שבעבר נקשרו עם ADHD, לא הביאו לעליה בסיכון. בנוסף, החוקרים מציינים כי למרות שסדר הלידה נחשב גורם סביבתי מרכזי בהתפתחות הילד וכי בעבר זוהה קשר בין ילד בכור ובין סיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות דוגמת הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, קשר זה לא נותר במודל מתוקנן.

מהנתונים עלה סיכון מוגבר להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בבנים ובבנות כאשר האימהות אובחנו עם זיהום בדרכי השתן במהלך ההיריון (יחס סיכויים של 1.37 בבנים ויחס סיכויים של 1.51 בבנות) או רעלת-היריון (יחס סיכויים של 1.32 ו-1.44, בהתאמה). אימהות לילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היו צעירות יותר, רווקות, עם שכיחות גבוהה של מעשנות במהלך ההיריון, השראת לידה וסכנת לידה מוקדמת.

בבנות, מתן אוקסיטוצין (אך לא השראת לידה) זוהה כגורם מגן אפשרי, אך החוקרים מזהירים כי ייתכן כי מדובר בממצא אקראי.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לבחון את הקשר הנ”ל ומנגנונים אפשריים.

Pediatrics. Published online December 2, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה