בריאות הציבור-קידום בריאות

תינוקות שנולדו לפני המועד נמצאים בסיכון גבוה יותר לתחלואה ולאשפוז (JAMA Pediatrics)

ילודים (neonates) שנולדו בין השבוע ה-37 עד 41 להריון נחשבים כקבוצה הומוגנית בסיכון נמוך. עם זאת, עדוית ממחקרים שנערכו לאחרונה המתבססים על דרך הלידה מצביעים כי יש סיכון מוגבר לתמותה בילודים שנולדו בניתוח קיסרי בשבועות 37-38, בהשוואה לאלו שנולדו בשבועות 39-41. מטרת החוקרים היתה, אם כן, להשוות את התמותה בטווח הקצר לאחר לידה מוקדמת מול לידה בזמן בקבוצת עוקבה, באמצעות ממצא ראשוני של אשפוז ילודים לטיפול נמרץ או לשירות נאונטלי. מהמימצאים במחקר זה עולה אכן שתינוקות שנולדו לפני המועד נמצאים בסיכון גבוה יותר לתחלואה ולאישפוז בטיפול נמרץ לילודים או שירות נאונטלי. 

החוקרים ערכו מחקר עוקבת לידה רטרוספקטיבי מבוסס אוכלוסיה בן 3 שנים (בין תחילת 2006- לתום 2008) במחוז במדינת ניו יורק, בכל בתי החולים העיקריים ללידה. כל הלידות בתום חודשי ההריון הרכיבו את עוקבת הלידה, ומידע נאסף ממאגר המידע הלידתי של בתי החולים, וממידע הקשור ליחידות טיפול נמרץ או לשירות נאונטלי שנאסף מתיקים רפואיים אישיים.

יעד המחקר העיקרי שנבחן היה כאמור אשפוז במחלקה לטיפול נמרץ נאונטלי או לשירותים נאונטליים. החוקרים מצאו כי בתקופה שנבדקה היו 33,488 לידות חיים, ש-29,741 מתוכן נולדו בין השבועות 37-41. מבין הלידות החיות, 27% (9031) נולדו בין השבועות 37-38.  בהשוואה לתינוקות שנולדו במועד, הילודים שנולדו מוקדם יותר נמצאו בסיכון גבוה יותר לסבול מהיפוגליקמיה (4.9% מול 2.5%, OR מתואם 1.92), מאשפוז בטיפול נמרץ נאונטלי או בשירות נאונטלי (8.8% מול 5.3%, OR   1.64), להזדקק להנשמה תומכת (2% מול 1.1%, OR 1.93) , צורך במתן נוזלים לוריד (7.5% מול 4.4% , OR  מתואם 1.68)  וטיפול באמצעות אנטיביוטיקה לוריד (2.6% מול 1.6%, OR מתואם 1.62).  כמו כן, תינוקות אלו שנולדו בלידה מוקדמת היו בסיכון גבוה יותר להזדקק להנשמה מלאכותית או לצנרור (0.6% מול 0.1%, OR  מתואם 4.57). לידה באמצעות ניתוח קיסרי הייתה שכיחה למדי בקבוצת התינוקות שנולדו מוקדם יותר (אצל למעלה מ-38%) ובאותה הקבוצה נרשמה עליה בסיכון לאשפוז או קבלה לטיפול נמרץ ילודים או לשירות נאונטלי. (12.2%) או לתחלואה נוספת (7.5%) בהשוואה ללידות במועד. בלידות נרתיקיות, תינוקות שנולדו לפני המועד הציגו שיעור גבוה בהרבה של קבלה למחלקת טיפול נמרץ לילודים או לשירות נאונטלי בהשוואה לילודים שנולדו במועד (6.8% מול 4.4%).


החוקרים מסכמים כי לידות טרם המועד נקשרו לפי ממצאיהם לתחלואה גבוהה יותר בילודים ולשיעורי אשפוז גבוהים יותר במחלקות טיפול נמרץ ילודים.

לתקציר המחקר

JAMA Pediatrics 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה