הפרעה בסינכרון חדר שמאל ואי-ספיקת לב (מתוך כנס ASNC)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Society of Nuclear Cardiology, עולה כי הפרעה בסנכרון חדר שמאל מסייעת בזיהוי חולי אי-ספיקת לב הצפויים לתועלת רבה יותר מהתקנים לבביים המשפיעים על קצב הלב.

החוקרים מדווחים כי הפרעה בסנכרון חדר שמאל תועדה בבדיקות SPECT ב-75% מהחולים עם אי-ספיקת לב ולוותה בשיעור של מכת חשמל הולמת, הפרעת קצב חדרית ממושכת או תמותה לבבית פתאומית של 28%. עם זאת, בחולים ללא הפרעה בסנכרון חדר שמאל לא תועדה טכיקרדיה חדרית ממושכת, עם ערך מנבא שלילי של 100% לשלילת הסיכון.

החוקרים מסבירים כי הפרעה בסנכרון חדר שמאל משקפת הפרעה ברצף ההפעלה, המובילה להתכווצות לא-מתואמת של מקטעי דופן החדר השמאלי ותפקוד סיסטולי ירוד. כעת, הם בחנו את תוצאות בדיקות SPECT מ-184 חולי אי-ספיקת לב, שנערכו בשנה שקדמה להשתלת התקן ICD.

במהלך 19 חודשי מעקב, ב-26% מהמשתתפים ניתנת מכת חשמל הולמת, תועדה טכיקרדיה חדרית שנמשכה למעלה משלושים שניות באזור המנוטר, או תמותה לבבית פתאומית שלא נמנעה ע”י ההתקן.

העדר הפרעה בסנכרון חדר שמאל לוותה בעליה של פי 4.66 בסיכויים להישרדות ללא טכיקרדיה חדרית ממושכת או לא-ממושכת.

החוקרים מציינים כי לא מקטע הפליטה ולא משתנים קליניים אחרים, דוגמת משך QRS או LBBB, ניבאו באופן בלתי תלוי אירועים ממושכים. לא ברור כיצד הפרעה בסנכרון קשורה עם הסיכון לטכיקרדיה חדרית. עליה במשך מקטע QRS ועליה בגודל האוטם ניבאו באופן בלתי-תלוי הפרעה בסנכרון חדר שמאל.

במטרה לבחון את הקשר הסיבתי בין השניים, החוקרים בחנו תת-קבוצה של 43 חולים שעברו השתלת CRT ועברו בדיקות SPECT לפני ההשתלה ולאחריה.

לא תועדו מקרים של טכיקרדיה חדרית בחולים ללא הפרעה בסנכרון לפני או אחרי השתלת ההתקן, או בחולים עם הפרעה בסנכרון שנפתרה לאחר השתלת CRT. שניים מבין שישה חולים שפיתחו הפרעה בסנכרון חדר שמאל לאחר השתלת CRT פיתחו טכיקרדיה חדרית לאחר השתלת ההתקן. בשמונה מבין 28 החולים עם הפרעה ממושכת בסנכרון חדר שמאל תועדה טכיקרדיה חדרית גם לאחר השתלת ההתקן.

ההשלכות המעשיות של הקשר הנ”ל למניעה ראשונית של טכיקרדיה חדרית עם השתלת ICD ו-CRT דורשות מחקרים נוספים.

ASNC 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה