בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת הסיכון לאנדוקרדיטיס עם מומי לב מולדים שונים (Circulation)

בילדים עם מחלת לב מולדת תועד סיכון מוגבר לאנדוקרדיטיס זיהומי במידה ומדובר בנגעים בצד השמאלי של הלב, מחלת לב מולדת כחלונית, או פגמים בכרית האנדוקרדיאלית, כך מצאו חוקרים במחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Circulation.

החוקרים מזהירים כי מחלת לב מולדת הינה ההפרעה הלבבית הנפוצה ביותר בילדים עם אנדוקרדיטיס זיהומי. עם זאת, הסיכונים באוכלוסיה זו מעולם לא נבחנו וסייעו בהכוונת ההנחיות למניעה.

ההיארעות של אנדוקרדיטיס זיהומי הייתה גבוהה יותר בילדים עם מחלת לב מולדת, במידה ומדובר היה במחלת לב כחלונית (יחס סיכון מתוקן של 6.44), פגמים בכריות האנדוקרדיאליות (יחס סיכון מתוקן של 5.47) ונגעים בצד השמאלי של הלב (יחס סיכון מתוקן של 1.88), כאשר גורמי סיכון אלו נבחנו אל מול נוכחות ASD (Atrial Septal Defect).

הסיכון לאנדוקרדיטיס היה גבוה יותר גם בילדים שעברו ניתוח לבבי בתוך ששת חודשי המחקר (יחס סיכון מתוקן של 5.34) ובאלו שהיו מתחת לגיל שלוש שנים בהשוואה לאלו בגילאי 6-18 שנים (יחס סיכון מתוקן של 3.53).

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההיארעות המצטברת והסיכונים לאנדוקרדיטיס זיהומי בילדים עם מחלת לב מולדת, על-סמך נתונים ממדגם קנדי גדול שכלל קרוב ל-35,000 ילדים, שהיו במעקב מהלידה ועד גיל 18 שנים.

הנתונים נאספו אודות כל הילדים במאגר Quebec Congenital Heart Disease Database בין השנים 1988-2010, שכללו את המידע אודות כל האשפוזים לבתי חולים ואבחנות בשחרור, פרוצדורות אבחנתיות וטיפולים, ואת הנתונים הדמוגרפיים אודות החולים. כל החולים אובחנו עם מום לב מולד אחד, לכל הפחות.

במהלך 328,185 שנות-אדם תועדו 136 מקרים של אנדוקרדיטיס זיהומי, עם שיעור של 6.1 מקרים ל-1,000 ילדים והיארעות של 4.1 מקרים ל-10,000 שנות-אדם.

מום לב כחלוני הינה המחלה הנפוצה ביותר בקרב ילדים עם אנדוקרדיטיס (34% מהמקרים). ניתוח לווה בעליה של למעלה מפי חמש בסיכון לאנדוקרדיטיס זיהומי, בהשוואה לאלו שלא עברו התערבות ניתוחית.

כצפוי, אנדוקרדיטיס זיהומי הייתה פחות נפוצה בנגעים בצד הימני של הלב, בהשוואה לנגעים בצד השמאלי. החוקרים מוסיפים כי הסיכון היה מוגבל לילדים מתחת לגיל ארבע שנים עם PDA (Patent Ductus Arteriosus).

למעשה, מקרים של אנדוקרדיטיס זיהומי היו הנפוצים ביותר בילדים בגילאי 3 שנים ומטה, ולוו ביחס סיכון לא-מתוקן של פי 3.3, שיוחס לכך שחולים רבים עברו ניתוח בשל מחלת הלב המולדת בגיל צעיר, שייתכן והביא להפחתת הסיכון והביא ליחס סיכון נמוך יותר בהמשך.

Circulation 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה