בריאות הציבור-קידום בריאות

האם למשחקי וידיאו השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי? (Nature)

מתוצאות ניסויים שבחנו משחקי וידיאו תלת-ממדיים מותאמים אישית עולה כי אימונים באמצעות משחקים אלו עשויים להביא לשיפור היכולות הקוגניטיביות במהלך החיים ולשפר את התפקוד הקוגניטיבי. מהמחקר עולה כי ביצוע משימות מרובות (Multitasking) באמצעות משחקי וידיאו מותאמים לא רק הביא לשיפור היכולות לבצע מספר משימות בו-זמנית, אלא גם לשיפור יכולות בקרה קוגניטיבית, דוגמת קשב וזיכרון עבודה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקרה קוגניטיבית מוגדרת כסדרה של תהליכים עצביים המאפשרת אינטראקציה של בני האדם עם הסביבה המורכבת באופן מכוון מטרה. בני אדם לעיתים קרובות מאתגרים תהליכי בקרה אלו, כאשר מנסים בו-זמנית להשיג מספר יעדים, דבר הגורם להפרעה כתוצאה ממגבלות ביכולת עיבוד המידע. אין ספק כי ביצוע מספר משימות בו-זמנית הפכה כיום נפוצה מאוד לאור העולם הטכנולוגי בו אנו חיים, וישנן עדויות רבות המעידות על קשיים בביצוע מספר משימות בו-זמנית ומגבלות בקרה קוגניטיבית.

במחקר הנוכחי הדגימו החוקרים ירידה לינארית ביכולת לבצע מספר משימות בו-זמנית, כפי שנקבע לפי משחקי וידיאו תלת-ממדדיים, מגיל 20 לגיל 79 שנים. באמצעות אימונים בעזרת משחקי הוידיאו, נרשמה ירידה במבוגרים בגילאי 60-85 שנים בעלויות ביצוע מספר משימות בו-זמנית, בהשוואה לקבוצת ביקורת פעילה וקבוצת ביקורת ללא התערבות, ומשתתפים אלו הצליחו להגיע לרמות תפקוד טובות יותר משל צעירים לא-מיומנים בשנות העשרים לחייהם, כאשר השיפור הנ”ל נותר לאורך שישה חודשים.

יתרה מאת, הירידה תלוית הגיל בבקרה הקוגניטיבית, כפי שנקבע לפי בדיקות EEG (Electroencephalopathy), השתפרה עם האימונים לביצוע מספר משימות בו-זמנית. אימונים אלו הובילו לשיפור הביצועים מעבר ליכולות בקרה קוגניטיבית של משתתפים לא מאומנים (שיפור יכולות קשב וזיכרון עבודה), עם עליה בעוצמת גל תטא באזור הפרונטאלי האמצעי, שניבאה עליה ביכולות קשב ושימור השיפור ביכולת לבצע מספר משימות בו-זמנית לאחר שישה חודשים.

ממצאים אלו מדגישים את הפלסטיות של מערבת הבקרה הקוגניטיבית הפרה-פרונטאלית במוח המזדקן, ומספקים עדות ראשונה, לדברי החוקרים, לאופן בו משחקי וידיאו מותאמים אישית עשויים לסייע בהערכת היכולות הקוגניטיביות לאורך החיים, תוך הערכת מנגנונים עצביים ושיפור היכולות הקוגנטיביות של המטופלים.

Nature. Published online September 4, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה