מוות פתאומי במהלך פעילויות ספורט נפוץ יותר בגברים (JAMA)

בגברים הנוהגים לרוץ, לרכב על אופניים או לעסוק בפעילויות ספורט אחרות, נרשמה עליה של פי עשרים בסיכון לתמותה בשל בעיות לבביות פתאומיות, בהשוואה לנשים העוסקות בספורט בשעות הפנאי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA.

למרות שידוע כי מקרי תמותה פתאומית על-רקע פעילויות ספורט נפוצים יותר בגברים, חלק מהחוקרים מאמינים כי הסיבה לכך היא שפחות נשים עוסקות בספורט מלכתחילה. הם מאמינים כי זהו המחקר הראשון שהדגים כי ההיארעות הנמוכה של תמותה פתאומית בקרב נשים באוכלוסיה הכללית אינה נובעת רק מהשתתפות מעטה בפעילויות ספורט.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את מקרי התמותה הפתאומית על-רקע פעילויות ספורט בקרב מבוגרים בצרפת, בין השנים 2005-2010. מקרי תמותה אלו נבעו מדום לבבי.

החוקרים השוו את מספר מקרי התמותה בכל מקצוע ספורט למספר הכולל של גברים ונשים שלקחו חלק בפעילויות אלו, על-בסיס סקר ארצי משנת 2000.

במהלך תקופת המחקר תועדו 775 מקרי תמותה פתאומית על-רקע פעילויות ספורט, כולל 42 מקרי תמותה בנשים. ממצאים אלו תורגמו לשיעור של מקרה תמותה אחד לכל שתי מיליון נשים העוסקות בפעילויות ספורט בכל שנה, בהשוואה לכמקרה תמותה אחד לכל 100,000 גברים העוסקים בפעילויות ספורט.

הסיכון השתנה לפי מקצוע הספורט בגברים, אך לא בנשים. לדוגמא, שיעורי התמותה בגברים עמדו על כחמישה מכל מיליון גברים שנהגו לרוץ וכאחד מכל מיליון גברים שנהגו לשחות. בקרב נשים, שיעור זה היה קטן ממקרה תמותה אחד לכל מיליון משתתפים בשני המקצועות.

מומחים בתחום מציעים שני הסברים אפשריים לממצאים אלו. הראשון נוגע לכך שגברים מתחילים בפעילות מהר יותר ומגיעים ל-100% באופן מיידי, במקום להגביר את עצימות הפעילות בהדרגה, בשכיחות גבוהה יותר בהשוואה לנשים. ההשערה השניה היא שגברים נוטים יותר לפתח טרשת עורקים, ועל-כן מצויים בסיכון מוגבר מלכתחילה.

החוקרים כותבים כי הממצאים הללו מעלים לראשונה שאלות הנוגעות לצורך בביצוע בדיקות סקירה של האוכלוסיה הכללית לפני השתתפות בפעילויות ספורט, כאשר ניתן לצפות כי בדיקות אלו יהיו שונות בנשים ובגברים.

JAMA 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה