בריאות הציבור-קידום בריאות

שיפור בטיפול בנזק כלייתי על-רקע PCI בקשישים בארצות הברית (Am J Cardiol)

בכתב העת American Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חל שיפור באופן הטיפול של רופאים בנזק כלייתי חד בחולים מבוגרים לאחר PCI (Percutaneous Coronary Intervention) בעקבות אוטם לבבי.

בעוד שמסקירת נתונים מהשנים 2002-2010 של מדגם Nationwide Inpatient Sample עלה כי ההיארעות של נזק כלייתי חד הייתה במגמת עליה, נרשמה ירידה בשיעור החולים שנדרשו לטיפולי דיאליזה, כמו גם בשיעורי התמותה של חולים אלו.

העלייה בנזק הכלייתי החד נובעת ככל הנראה מעליה באבחנה כמו גם עליה בשיעור המקרים המוכרים ומאובחנים. החוקרים מסבירים כי כיום מזהים את הנזק הכלייתי מוקדם, כך שככל הנראה נעשה שימוש בגישות טובות יותר להגנה על הכליות, ובסיכומו של דבר נראה כי חל שיפור באופן הטיפול במהלך עשר השנים האחרונות.

השיפור בגישות להגנה על הכליות כולל שימשו בחומרי ניגוד לא-יוניים, הכרוכים בסיכון נמוך יותר לפגיעה כלייתית בהשוואה לחומרי ניגוד יוניים, כמו גם הידרציה אגרסיבית.

בחולים בגילאי 75 ומעלה קיים סיכון מוגבר לנזק כלייתי חד בעקבות PCI לאחר אוטם לבבי, ונזק כלייתי חד מלווה בתוצאות גרועות. להבנה טובה יותר של הקשר הזמני של מגמות נזק כלייתי חד לאחר PCI בחולים אלו, החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-2.2 מיליון משתתפים בגילאי 75 שנים ומעלה עם אוטם לבבי חד, שעברו PCI.

בסיכומו של דבר, 9.4% מהחולים פיתחו נזק כלייתי חד ו-0.54% פיתחו נזק כלייתי חד שדרש דיאליזה.

משנת 2002 עד שנת 2010, החוקרים מצאו כי היארעות נזק כלייתי חד עלתה מ-5.6% ל-14.2%. עם זאת, ההיארעות של נזק כלייתי חד שדרש דיאליזה ירדה מ-0.6% ל-0.4% במהלך אותה תקופת זמן. יחס הסיכויים המתוקן לנזק כלייתי חד בתנאים אלו בשנת 2010 לעומת 2002 עמד על 1.87, בעוד שיחס הסיכון המתוקן עמד על 0.20 לנזק כלייתי שדרש דיאליזה ו-0.74 עבור תמותה באשפוז.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שקשה להסביר את העלייה בהיארעות נזק כלייתי חד בחולים בגילאי 75 שנים העוברים PCI בשלב מוקדם בשל אוטם לבבי חד בשל המגבלות האפשריות של מאגר הנתונים, מעודד לגלות כי שיעורי הנזק הכלייתי החד הדורש דיאליזה, שיעורי התמותה באשפוז ומשך האשפוז ירדו במהלך העשור האחרון באוכלוסיה זו.

Am J Cardiol 2013

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

מעניין יהיה לבדוק אם המגמה החיובית הזו תמצא גם בסקר ה-ACSIS שהתקיים לאחרונה בישראל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה