בריאות הציבור-קידום בריאות

אוטיזם ו-ADHD מעלים הסיכון להתמכרות למשחקי מחשב ווידאו (Pediatrics)

בילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם או הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות קיים סיכון מוגבר לשימוש בעייתי במשחקי מחשב ווידיאו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Pediatrics.

המחקר כלל 141 בנים מתבגרים ומצא כי למרות שאלו עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בילו יותר זמן במשחקי מחשב ווידיאו, הן אלו עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם והן אלו עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היו בסיכון גבוה יותר משמעותית להתמכרות ושימוש אגרסיבי במשחקי מחשב, בהשוואה לאחרים.

בנוסף, תסמינים הפרעת קשב בחולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ובאלו עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היו קשורים באופן הדוק עם סיכון מוגבר לשימוש בעייתי במשחקי מחשב ווידיאו, וכך גם העדפה למשחקי תפקידים באלו עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

מדגם המחקר כלל 141 בנים בגילאי 8-18 שנים, עם אבחנה קלינית של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם (56 חולים) או הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (44 חולים), או אלו שהוגדרו כבעלי התפתחות תקינה (41 חולים).

בשל ההבדלים המשמעותיים בין המינים בשכיחות הפרעות מהספקטרום של אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, המחקר הנוכחי בחן את השימוש במשחקי ווידיאו בבנים בלבד.

הורים לכל המשתתפים קיבלו שאלונים שכללו שאלות בנוגע לשימוש יומי במשחקי מחשב/ווידיאו, גישה בתוך החדרים וסוגי המשחקים. הם גם נשאלו אודות תסמינים של הפרעת קשב והיפראקטיביות/אימפולסיביות ואודות תסמיני הפרעות מהספקטרום של אוטיזם. בנוסף, ההורים מילאו שאלונים להערכת כעס או התנהגות אגרסיבית במהלך משחקים או שאלות שהעידו כי משחקי ווידיאו הפריעו לפעילות היומית או פגעו במצב הבריאותי או במערכות יחסים.

מהתוצאות עולה כי בחולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם השימוש במשחקי וידיאו במהלך היום היה משמעותי יותר, בהשוואה לאלו עם התפתחות תקינה (2.1 שעות לעומת 1.2 שעות, p=0.01). החוקרים לא זיהו הבדלים בין אלו עם ADHD ובין ילדים בשתי הקבוצות האחרות.

עם זאת, הן בקבוצת החולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם והן באלו עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לשימוש בעייתי במשחקי וידיאו בהשוואה לאלו עם התפתחות תקינה בנוסף, בשתי הקבוצות תועדה גישה גדולה יותר למשחקי וידיאו בחדרם.

בשתי הקבוצות הללו, הפרעת קשב זוהתה כגורם מנבא משמעותי לשימוש בעייתי במשחקי מחשב. עם זאת, החוקרים זיהו קשר בין העדפת משחקי תפקידים ושימוש בעייתי במשחקים רק בבנים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם (p=0.03).

היפראקטיביות לא זוהתה כגורם מנבא משמעותי באף אחת מהקבוצות.

תוצאות אלו מדגישות את המאפיינים העשויים להיות קשורים בשימוש בעייתי במשחקי מחשב ווידיאו.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לבחון אם שימוש בעייתי במשחקי וידיאו עשוי להוביל להפרעות קשב בבנים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם או אם בעיות קשב עשויות להוביל לשימוש בעייתי במשחקי מחשב ווידיאו.

Pediatrics. Published online July 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה