בריאות הציבור-קידום בריאות

הקשר בין היסטוריה משפחתית ומחלות רקע ובין מחלת אבי עורקים חזי (Heart)

בכתב העת Heart פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה משפחתית מלווה בעליה משמעותית בסיכון למחלה של אבי העורקים החזי , כאשר ההשפעה בולטת יותר בנשים ובצעירים, וקשורה במחלות לב-ריאה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את הסיכון למחלת אבי העורקים החזי כאשר אחד מבני המשפחה בדרגה-ראשונה, או יותר, סובלים ממחלה זו, ולבחון את הסיכון של היסטוריה משפחתית והסיכון למחלות לב-ריאה אחרות.

החוקרים ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסיה, מקרה-ביקורת, שכלל את כל המקרים של מחלת אבי עורקים חזי שאובחנו בין השנים 2001-2005, שנולדו בשנת 1932, או מאוחר יותר (2,436 משתתפים) וקבצת ביקורת שנבחרה באקראי (12,152 משתתפים), עם התאמה בגיל, מין ואזור גיאוגרפי. קרובי משפחה בדרגה ראשונה זוהו במאגר Multigeneration Registry.

מהתוצאות עולה כי היסטוריה משפחתית תועדה ב-108 מקרים (4.4%), בהשוואה ל-93 ביקורות (0.77%). הסיכון למחלת אבי עורקים חזי עלה עם מספר קרובי המשפחה החולים: יחס סיכון של 5.8 לעומת יחס סיכון של 20 עם קרוב משפחה אחד לעומת שני קרובי משפחה, או יותר. הסיכון היחסי למחלת אבי עורקים חזי היה הגבוה ביותר בקבוצת הגיל הצעירה ביותר (49 שנים ומעלה) ומעט יותר בולט בנשים, בהשוואה לגברים (יחס סיכון של 7.2 לעומת יחס סיכון של 5.5). מבין מחלות לב-ריאה, אי-ספיקת לב לוותה בסיכון היחסי הגבוה ביותר (יחס סיכון של 6.3).

החוקרים כותבים כי הכרת ההיסטוריה המשפחתית חשובה בייעוץ, בהתוויות לטיפול, במעקב ובפרוטוקולי הטיפול.

Heart. 2013;99(14):1030-1033

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה