סמנים חדשים לאבחנה מוקדמת של אוטיזם (Brain)

עליה בכמות נוזל השדרה ועליה בגודל המוח בינקות עשויים להצביע על סיכון מוגבר לאוטיזם ולסלול את הדרך להתערבות מוקדמת, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת Brain.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון להערכת אבנורמליות במוח התינוקות והקשר לאוטיזם באמצעות בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית. מתוצאות המחקר עולה האפשרות לזיהוי הפרעות מהספקטרום של אוטיזם עוד לפני הופעת התסמינים.

מדגם המחקר כלל 55 תינוקות בגילאי 6-36 חודשים, כולל 33 תינוקות בסיכון-גבוה עם אח/ות עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ו-22 תינוקות בסיכון נמוך, ללא היסטוריה משפחתית של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

כל 55 התינוקות עברו בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית בזמן שינה טבעית בגילאי 6-9 חודשים. 43 מהתינוקות הללו (26 בסיכון גבוה ו-16 בסיכון נמוך) עברו בדיקת הדמיה שוב בגילאי 12-15 חודשים ו-42 (26 בסיכון גבוה ו-16 בסיכון נמוך) עברו בדיקות בגילאי 18-24 חודשים.

בגיל 24 חודשים, או מאוחר יותר, עשרה תינוקות, כולם בקבוצת הסיכון הגבוה, ענו על הקריטריונים להפרעה מהספקטרום של אוטיזם; שמונה תינוקות בסיכון גבוה ושלושה בסיכון נמוך אובחנו עם עיכוב התפתחותי אחר, וביתר 15 התינוקות בסיכון גבוה ו-19 התינוקות בסיכון נמוך ההתפתחות הייתה תקינה.

בממוצע, בתינוקות שאובחנו עם הפרעה מהספקטרום של אוטיזם נרשמה עליה של 20% בכמות הנוזל האקסטרה-אקסיאלי, בהשוואה לתינוקות בסיכון נמוך בגילאי 6-9 חודשים (p<0.01), עליה של 33% בכמות הנוזל האקסטרה-אקסיאלי בגילאי 12-15 חודשים (p<0.005) ועליה של 22% בכמות הנוזל בגילאי 18-24 חודשים (p<0.005).

החוקרים מציינים כי הנוזל האקסטרה-אקסיאלי מתאפיין בעליה בכמות נוזל השדרה בחלל התת-עכבישי, בעיקר באונות הפרונטאליות. במחקר הנוכחי, כמות הנוזל האקסטרה-אקסיאלי שזוהתה בגיל 6 חודשים ניבאה תסמינים חמורים יותר של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

במידה והממצאים יאושרו במחקר גדול יותר, אזי החוקרים מאמינים כי נוכחות עליה בכמות הנוזל האקסטרה-אקסיאלי בגילאי 6-9 חודשים באחים/אחות של ילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, בעיקר במידה ונמשכים עד גיל 12-24 חודשים, עשויה לשמש כסמן לאבחנה מוקדמת של הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

בממוצע, תינוקות שאובחנו עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם נפח המוח היה גדול יותר ב-7% בגילאי 12 חודשים, בהשוואה לתינוקות עם התפתחות תקינה. החוקרים כותבים כי זוהי העדות הראשונה בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית להגדלה מוחית בתינוקות עם אוטיזם, מתחת לגילאי 24 חודשים.

החוקרים מאמינים כי ממצאי המחקר תומכים במקומו של דיון מחודש באשר לצורך בניטור המבוסס על בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית כחלק מהטיפול בילדים בסיכון גבוה להפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

Brain. Published online July 10, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה