בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של מעקב מוקדם לאחר השתלת ICD על שיעורי ההישרדות של החולים (Heart Rhythm)

בחולים שהשלימו ביקורת מעקב שבועיים עד שלושה חודשים לאחר השתלת ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator), עם או ללא קיצוב דו-חדרי, שיעורי הישרדות טובים יותר משמעותית במהלך השנה הבאה, בהשוואה לאלו שאינם פונים לביקורת אישית דומה, אם כי קיים סיכוי גבוה יותר כי יאושפזו בשנית בשל סיבות קרדיווסקולאריות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

מהסקירה עלה עוד כי העליה בשיעור האשפוזים הייתה בעיקר בשל הפרעות קצב ופחות בשל אי-ספיקת לב.

מומלץ לשקול יישום יוזמות לשיפור האיכות המעודדות ביקורת מעקב מוקדמת לאחר השתלת ההתקן, במקום ביקורת על-בסיס בחירה אישית, כמומלץ בהצהרת קונצנזוס של מומחים בתחום משנת 2008.

עד כה, לא היו נתונים התומכים בהשפעה על שיעורי ההישרדות בחלק זה של הצהרת הקונצנזוס. מדובר באמת במחקר הראשון שבחן שאלה זו. הממצאים מבוססים על נתוני Medicare ו-National Cardiovascular Data Registry (NCDR) לשנים 2005-2008.

הסקירה כללה חולים ששרדו ללא אשפוז למשך לפחות 12 שבועות לאחר השחרור, בזמן ביקורי מעקב. כ-30,000 חולים הגיעו לביקורת הראשונה במהלך חלון זמן זה, בהשוואה לכ-43,000 מהחולים ללא ביקורת דומה. החולים שהגיעו לביקורות היו מבוגרים יותר, עם שיעור גבוה יותר של חולים לבנים, קרדיומיופתיה לא-איסכמית ואי-ספיקת לב מתקדמת יותר, עם CRT-D (Cardiac Resynchronization Therapy Defibrillator).

לאחר תקנון לגיל, גזע, ביטוח, סיבת אשפוז, פרפור/רפרוף פרוזדורים, סוג ההתקן שהושתל, אוטם לבבי קודם, סוכרת, יתר לחץ דם, אי-ספיקת לב, מדד NYHA, האתיולוגיה למחלת שריר הלב, מחלה צרברווסקולארית, מחלת מסתם ראשונית, מחלת כליות בשלב סופני, מקטע פליטה של חדר שמאל, מחלת ריאות כרונית ולחץ דם סיסטולי.

בתוך 12 חודשים מתום 12 שבועות הניטור, באלו עם ביקורת מוקדמת כמומלץ תועדו שיעורי הישרדות טובים יותר, עם שיעור גבוה יותר של אשפוזים חוזרים בשל מחלות לב וכלי דם.עם זאת, לא נרשמה עליה בשיעור האשפוזים החוזרים בשל אי-ספיקת לב. במקום זאת, העליה באשפוזים הקרדיווסקולאריים נבעה מאשפוזים חוזרים בשל הפרעות קצב, בעיקר פרפור או רפרוף פרוזדורים, או טכיקרדיה פראקוסיזמלית.

החוקרים משערים כי ייתכן הממצאים נובעים מכך שהרופאים שעקבו אחר ההתקנים הם בד”כ אלקטרופיזיולוגים ולכן מודעים יותר להפרעות קצב. או שהפרעות קצב זוהו בחקירת ההתקן בביקורים  האישיים או באמצעות ניטור מרחוק.

גם הסיבות בגינן מעקב מוקדם מביא לשיפור התוצאות מבוססות בעיקר על השערות, אך סביר להניח כי ביקורים במרפאה יובילו לזיהוי מהיר יותר ותיקון בעיות. הפרעות קצב חדריות קודמות, שהיו תת-קליניות אך מסכנות-חיים, יזוהו באמצעות ההתקנים המושתלים ויובילו להתחלת טיפול או העלאת מינון של תרופות מצילות חיים, דוגמת חסמי ביתא. או שייתכן כי התאמת קוצב הלב במהלך ביקורי המעקב, בעיקר CRT, תביא לשיפור התוצאות.

Heart Rhythm 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה