בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של טיפול הוליסטי על איכות החיים של חולים עם מחלת כליות כרונית (J Pediatr)

במתבגרים ומבוגרים צעירים עם מחלת כליות כרונית איכות חיים ירודה והם מוכנים להחליף תוחלת חיים בבריאות שלמה, כך עולה מתוצאות מחקר חתך שפורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics.

לדברי החוקרים, עיכוב בגדילה, בידוד חברתי, עייפות, דיכאון, השתתפות לקויה בבית הספר והפרעה בהתפתחות הקוגניטיבית והערכה עצמית נמוכה דווחו באופן עקבי בילדים ומתבגרים תחת טיפולי דיאליזה.  לאתגרים אלו עשויה להיות השפעה מזיקה על ההיענות, שביעות הרצון והתוצאות. חשוב לקחת בחשבון את איכות החיים של החולים בהשגת תוצאות אופטימאליות, עם זאת, איכות החיים אינה נבחנת באופן עקבי.

הערכת איכות החיים נועדה לבחון את שיעורי הרציות של המצב הבריאותי בסולם שנע בין 0 (תמותה) ל-1 (בריאות שלמה). להערכת איכות החיים במתבגרים ומבוגרים צעירים עם מחלת כליות כרונית, החוקרים בחנו 27 חולים בגילאי 12-25 שנים עם מחלת כליות כרונית בשלב 3-5 ומחלת כליות כרונית בשלב 5D בשישה מרכזים באוסטרליה.

מדד VAS (Visual Analog Scale) אפשר הערכה של איכות החיים. להערכת איכות החיים, החוקרים התבססו על מדד HUI2/3 (Health Utilities Index Mark 2 / 3), שאלון Kidney Disease QOL Short-Form-12 שהומר ל-SF-6D, ו-TTO (Time Trade Off). הם זיהו גורמים מנבאים של TTO QOL, SF-6D ומדדי VAS.

החוקרים מדווחים כי ממוצע TTO QOL עמד על 0.59, מדד HUI2 עמד על 0.73, מדד HUI3 עמד על 0.74 ו-SF-6D עמד על 0.70. משקל איכות החיים היה בעל המדד הממוצע הנמוך ביותר והשונות הרבה ביותר בתגובתיות TTO, אך היה נמוך באופן עקבי עם כל ארבעת הכלים שנבחנו.

במשתתפים שעדיין לא קיבלו טיפולי דיאליזה משקל איכות החיים הממוצע היה גבוה יותר. מדדי HUI2 הדגימו שונות בתחום הרגשי, ממצא שלפי החוקרים עשוי לשקף את ההבדלים בין מגוון רחב של גורמים המשפיעים על המצב הנפשי, דוגמת אופי האישיות, מערכות תמיכה, התאמה לטיפול, מחלות רקע ונסיבות חיים אחרות.

כל תחומי איכות החיים היו מופחתים במדדי Kidney Disease QOL. עם זאת, מחלת כליות הייתה אחראית לנטל גדול יותר משמעותית בחולי דיאליזה, בהשוואה לחולים שעדיין לא החלו בטיפולי דיאליזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי איכות החיים הבריאותית צריכה לזכות לעדיפות גבוהה בטיפול בחולים עם מחלת כליות כרונית, והמחקר הנוכחי מספק את הנתונים הזמינים היחידים אודות איכות החיים, העשויים לשמש לקבלת החלטות וניתוחי עלות-תועלת בהשוואת התערבויות שונות להקצאה הטובה ביותר של המשאבים הזמינים. הממצאים מדגישים את הצורך בגישה הוליסטית והתערבויות המכוונות לשיפור איכות החיים ותוצאות הטיפול בחולים צעירים הממתינים להשתלת כליה.

J Pediatr . Published online June 24, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה