בריאות הציבור-קידום בריאות

תכנית התערבות במרפאות שיפרה את הצמדות רופאי הילדים להנחיות רישום האנטיביוטיקה לזיהומים בדרכי הנשימה (JAMA)

מחקר חדש מצא כי התערבות באמצעות הדרכה, ביקורת ומתן משוב לרופאים הביאה לשיפור בהיצמדות להנחיות רישום התרופות  לטיפול בזיהומים חיידקיים חריפים בדרכי הנשימה השכיחים בילדים (ARTI, (acute respiratory tract infection וירידה בשיעורי רישום האנטיביוטיקה למטופלים הצעירם.


במחקר השתתפו 18 מרפאות מתוך רשת מרפאות ראשוניות לילדים בפנסליווניה ובניו ג’רזי שבארצות הברית, בהן עובדים 162 רופאים. בעזרת מערכת נתונים ממוחשבת החוקרים השוו את שיעור המרשמים לאנטיביוטיקה לזיהומים בדרכי הנשימה במרפאות שבהן היתה התערבות לבין מרפאות ביקורת. ההתערבות עצמה כללה הנחיה בת שעה לרופאים שנערכה במרפאה במהלך חודש יוני 2010 ולאחריה שנה בה נערכה ביקורת וניתן משוב אחת לרבעון לגבי מתן המרשמים ל-ARTI חיידקים או ויראליים.

 החוקרים בחנו מה היה שיעור מתן המרשמים (תוך התאמה לגיל, מין, מוצא והאם היה למטופל ביטוח בריאות) לאנטיביוטיקה רחבת טווח שלא על פי ההנחיות  עבור ARTIs  חיידקיים ועבור ARTIs ויראליים במשך השנה שלאחר ההתערבות.   הם מצאו כי במרפאות שבהן נעשתה התערבות, ירד שיעור המרשמים שניתנו לאנטיביוטיקה רחבת טווח מ-26.8% ל-14.3% בהשוואה ל28.6% ו-22.6% במרפאות ששימשו כביקורת. הירידה במתן מרשמים שלא על פי ההנחיות היתה טובה יותר במרפאות ההתערבות בילדים שסבלו מדלקת ריאות, אך לא נראה הבדל בעל מובהקות במרשמים שניתנו לילדים עם סינוטיס חריפה.

הכותבים מסכמים כי  ההתערבות הורידה כמעט במחצית את שיעור המרשמים לאנטיביוטיקה רחבת טווח בילדים  שטופלו במרפאות הראשוניות והורידה את השימוש באנטיביוטיקה שלא ע”פ ההנחיות  בילדים עם דלקת ריאות ב-75% בתוך שנה מההתערבות. השיפור ניכר בהיצמדות להנחיות למתן אנטיביוטיקה לזיהומים חיידקים, אך ההתערבות לא השפיעה על מתן מרשמים לאנטיביוטיקה לזיהומים ויראליים.

לכתבה במדסקייפ

JAMA 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה