בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת הסיכון למוות בעריסה במקרים בו התינוק ישן יחד עם הוריו במיטה (BMJ Open)

בכתב העת BMJ Open פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במקרים בהם התינוק ישן עם הוריו במיטה חלה עליה בסיכון לתסמונת מוות בעריסה (SIDS או Sudden Infant Death Syndrome), גם כאשר ההורים אינם מעשנים ואינם צורכים אלכוהול או סמים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לתת מענה לסוגיה הנוגעת לסיכון לתסמונת מוות בעריסה בעקבות שינה משותפת במיטה עם התינוק, במקרים בהם אף אחד מההורים אינו נוהג לעשן והתינוק ניזון מהנקה.

החוקרים אספו נתונים מחמישה מאגרים גדולים של מקרי מוות בעריסה וערכו ניתוח סטטיסטי תוך התייחסות לגורמים שונים העשויים להשפיע על הממצאים. המשתתפים נאספו מ-19 מחקרים ברחבי בריטניה, אירופה ואוסטרליה.

המדגם כלל 1,472 מקרים של תסמונת מוות בעריסה ו-4,679 ביקורות. הביקורות נבחרו באקראי מבין תינוקות בגיל דומה, באותה תקופת זמן ומקום.

משילוב הנתונים עלה כי 22.2% מהתינוקות בקבוצת המקרים ו-9.6% מהביקורות נהגו לישון עם הוריהם במיטה (יחס סיכון מתוקן של 2.7). הסיכון לשינה משותפת במיטה ירד עם גיל התינוק. כאשר שני ההורים לא נהגו לעשן, התינוק ניזון מהנקה, גילו לא עלה על שלושה חודשים ולא זוהו גורמי סיכון אחרים, יחס הסיכון המתוקן עמד על 5.1, בהשוואה לתינוקות שישנו באותו חדר עם הוריהם (כאשר יחס הסיכון המתוקן במקרים בהם התינוק ישן בחדר אחד עם הוריו היה נמוך מאוד ועמד על 0.08 מקרים ל-1,000 לידות חי). שיעורים אלו עלו ל-0.23 (0.11-0.43 מקרים ל-1,000 לידות חי) במקרים בהם התינוק ישן במיטת הוריו. עישון וצריכת אלכוהול הביאו לעליה משמעותית בסיכון הנ”ל.

מהתוצאות עולה כי הסיכון לתסמונת מוות בעריסה עם שינה של תינוק עם הוריו במיטתם מוגבר גם כאשר אינם מעשנים ואינם צורכים אלכוהול או סמים. הסיכון הנלווה גבוה הרבה יותר כאשר משולב עם עישון, צריכת אלכוהול אימהית ו/או שימוש בסמים. החוקרים מאמינים כי ניתן להביא לירידה ניכרת במקרי מוות בעריסה עם הימנעות משינה של תינוק עם הוריו.

BMJ Open 2013;3:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה