בריאות הציבור-קידום בריאות

מה בין שיעור הקרדיולוגים המקומי ובין שיעורי התמותה עקב אי-ספיקת לב ואוטם לבבי? (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל מדווחים כי בחולים המפתחים אוטם לבבי או אי-ספיקת לב באזורים במדינה עם שיעור נמוך של קרדיולוגים, הסיכון לתמותה מעט גבוה יותר לאחר חודש או שנה, בהשוואה לחולים המפתחים אירועים דומים באזורים עם שיעור גבוה יותר של קרדיולוגים.

החוקרים מצאו קשר בולט בין שיעור הקרדיולוגים המקומי ובין התוצאות המוקדמות. האתגר כעת הוא לקבוע כיצד ניתן לשפר את התוצאות באזורים בהם צפיפות הקרדיולוגים נמוכה, אולי באמצעות טכנולוגיות טובות יותר, או בחינת דרכים להרחבת הגישה של הקרדיולוגים.

החוקרים התבססו על נתונים משנת 2010 להערכת הקשר בין צפיפות הקרדיולוגים האזורית ובין הסיכון לתמותה לאחר אי-ספיקת לב ואוטם לבבי חד. לדבריהם, הקרדיולוגים אינם מפוזרים באופן שווה ברחבי ארצות הברית, עם צפיפות המשתנה כמעט פי עשרים בין אזורים שונים (שיעור נמוך מאוד בעיקר באזורים כפריים ועניים).

חציון צפיפות הקרדיולוגים עמד בכללותו על 38.6 קרדיולוגים ל-100,000 מבוטחי מדיקייר ב-306 בתי חולים אזוריים, בטווח שבין 7.6 ל-227.1. צפיפות הקרדיולוגים בכל אזור נבחנה לאחר סיווג לחמישונים עם חציון של 23.7, 32, 38.6, 51.0 ו-78.6 קרדיולוגים ל-100,000 מבוטחי מדיקייר.

לאחר תקנון למשתנים שונים, בחולים לאחר אוטם לבבי חד ואי-ספיקת לב שטופלו באזורים עם שיעור קרדיולוגים נמוך נרשם סיכון מוגבר משמעותית לתמותה לאחר חודש ולאחר שנה, בהשוואה לאלו שטופלו באזורים עם שיעור קרדיולוגים גבוה. הסיכון הנ”ל היה נמוך מעט כאשר בחנו את התוצאות לאחר שנה, בהשוואה להערכת התוצאות לאחר חודש. לשם השוואה, החוקרים לא זיהו עליה בסיכון לאחר שלושים ימים או שנה בקרב חולים שאושפזו בשל דלקת ריאות.

החוקרים מציעים מספר אפשרויות לסיכון המוגבר לתמותה באזורים בהם שיעור נמוך של קרדיולוגים. למשל, בבתי החולים באזורים עתירי קרדיולוגים ככל הנראה ניתן לחולים טיפול בידי רופא מומחה ומחקרים רבים הוכיחו כי טיפול ע”י קרדיולוג מלווה בתוצאות טובות יותר, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

בנוסף, מספר הקרדיולוגים באזור מסוים עשויות להיות קשור באופן הדוק עם איכות הטיפול הניתן, שכן בנוכחות רופאים רבים באזור התחרות גדולה יותר, כך שנותרים רק הקרדיולוגים הטובים ביותר, המשגשגים בסביבה תחרותית.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2013; 6:352-359

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה