בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקת אולטרה-סאונד דרך הנרתיק הטובה ביותר לזיהוי הריון מחוץ לרחם (JAMA)

בדיקת אולטרה-סאונד דרך הנרתיק הינה הבדיקה האבחנתית היחידה הטובה ביותר להערכת מקרים חשודים להריון אקטופי, כך עולה מסקירה סיסטמית חדשה שפורסמה במהלך חודש אפריל בכתב העת JAMA. אנמנזה ובדיקה גופנית בלבד אינם מספיקים בכדי לאשר או לשלול הריון מחוץ לרחם בנשים עם כאבי בטן או דימום נרתיקי בשלב מוקדם במהלך ההיריון.

אבחנה מוקדמת ומדויקת של הריון אקטופי היא חשובה מאוד להפחתת שיעורי התחלואה והתמותה האימהית על-רקע מצבים אלו. שכיחות הריונות אקטופיים נעה סביב 2.6% מכלל ההריונות והינה הסיבה המובילה לתמותה עקב סיבוכי היריון במהלך הטרימסטר הראשון (אחראית ל-6% מכלל מקרי תמותה אימהית).

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הערך האבחנתי של האנמנזה, הבדיקה הגופנית ובדיקות מעבדה ובדיקת אולטרה-סאונד באבחנה של הריון אקטופי בנשים עם כאבי בטן או דימום נרתיקי בשלב מוקדם במהלך ההיריון.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE ו-EMBASE בתקופה שבין 1965 ועד דצמבר 2012, במטרה לאסוף מאמרים בנושא אבחנת הריון מחוץ לרחם. הם כללו מחקרים פרוספקטיביים, שכללו לפחות 100 נשים הרות עם כאבי בטן או דימום נרתיקי. למרות שזוהו למעלה מ-10,000 מאמרים, רק 14 מחקרים ענו על הקריטריונים קבעו החוקרים. מחקרים אלו כללו כ-12,000 נשים ושני סוקרים אספו את הנתונים ובחנו את האיכות המתודולוגית, בוחן שלישי פתר מחלוקות.

בנוכחות ממצא של מסה בטפולות בבדיקת אולטרה-סאונד דרך הנרתיק, בהעדר הריון תוך-רחמי, יחס הסבירות החיובי היה 111 (6,885 נשים). מנגד, בדיקת אולטרה-סאונד דרך הנרתיק שהדגימה טפולות תקינות לוותה בסבירות נמוכה יותר להריון אקטופי.

יחס הסבירות היה קטן מ-1.5 לכל המרכיבים באנמנזה הרפואית. ממצאים בבדיקה גופנית שלוו בסבירות גבוהה יותר להריון אקטופי כללו רגישות בהנעת צוואר הרחם (4.9), מסה בטפולות (2.4) ורגישות בטפולות (1.9).

המחקרים הזמינים אינם מבססים רמה יחידה של hCG (Human Chorionic Gonadotropin) שהיא אבחנתית להריון אקטופי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת אולטרה-סאונד דרך הנרתיק הינה הבדיקה האבחנתית היחידה, הטובה ביותר להערכת נשים עם חשד להיריון אקטופי. בנוכחות כאבי בטן או דימום נרתיקי בשלב מוקדם במהלך ההיריון יש להשלים בהקדם בדיקת אולטרה-סאונד דרך הנרתיק והערכה כמותית של רמות hCG.

JAMA. 2013;309:1722-1729

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה