בריאות הציבור-קידום בריאות

ביומרקרים חדשים עשויים לסייע בזיהוי מוקדם וניבוי אנטרוקוליטיס נקרוטית בפגים (Microbiome)

ביומרקרים המעידים על אוכלוסייות חיידקים ונוכחות של מטבוליטים מסוימים בשתן עשויים לאפשר גילוי מוקדם וניבוי באשר לתינוקות הנמצאים בסיכון גבוה לאנטרוקוליטיס נקרוטית (NEC, necrotizing enterocolitis), כך לפי מחקר חדש שפורסם השבוע ב- Microbiome.

במחקר, השתמשו החוקרים במיצוי של DNA כדי לבדוק נוכחות של מושבות חיידקים בבדיקות צואה, וכן בתהודה מגנטית גרעינית (nuclear magnetic resonance) כדי לזהות ולמדוד נוכחות של מטבוליטים ממקור חיידקי בשתן, כך ב-35 תינוקות שנולדו מוקדם, לפני השבוע ה-29 להריון .

11 מבינהם פיתחו NEC, 21 הותאמו כביקורת, ושלושה תינוקות מתו מסיבות אחרות (שאינן ממקור NEC).

דגימות השתן שנבדקו נאספו בין היום הרביעי ליום התשיעי שלאחר הלידה, ודגימות הצואה נאספו בין היום הרביעי לתשיעי ובין היום העשירי לשש עשרה לאחר הלידה. התינוקות הוכנסו למחקר בין 2009-2010.  החוקרים מצאו כי לפני הופעת ה-NEC נראה ייצוג יתר של Firmicutes בתינוקות שפיתחו NEC מוקדם, בגילאים 7-21 ימים, או בייצוג יתר של פרוטובקטריה בתינוקות שפיתחו NEC מאוחר יותר, בין הימים 19-39. כמו כן, כל התינוקות שבהם הופיע NEC היו בחסר של Propionibacterium, אורגניזם קומנסלי שנחשב כמסייע לבריאות מערכת העיכול.  רק רבע מהתינוקות בקבוצת הביקורת הדגימו תבנית מיקרוביאלית דומה, עם ערך ניבוי של 88%, P= .001). 

בניתוח מיקרוביאלי , מצאו החוקרים כי התינוקות שבהם התפתח NEC סבלו קודם מ- Firmicutes dysbiosis , שנקשר קשר חיובי עם נוכחות של אלנין בשתן, בעוד שהיסטידין היה בעל קשר הפוך עם מקרי ה-NEC בהם נראה קודם לכן Proteobacteria dysbiosis. בסופו של דבר, היחס של אלנין להיסטידין בשתן הווה גורם מנבא טוב ל-NEC (ערך ניבוי של 78%, P = .007).

החוקרים מסכמים כי המידע שאספו מבסס את ההשערה שלהתיישבות חיידקית מוקדמת יש תפקיד חשוב בהופעה עתידית של NEC.

הם כותבים כי קיימת מגמה לקשר מסוים בין Firmicutes dysbiosis לבין ניתוח קיסרי, ובין Proteobacteria dysbiosis ללידה וגינלית, אך הקשר הזה לא היה בעל מובהקות סטטיסטית.בנוסף, השימוש באנטיביוטיקה לפני הלידה אצל האם היה שכיח יותר אצל תינוקות עם Proteobacteria dysbiosis לעומת התינוקות עם Firmicutes dysbiosis, אם כי החוקרים מסייגים שיש לבחון נתונים אלה במחקר גדול יותר. כמו כן כותבים החוקרים כי בקבוצה שבחנו היו 3 מקרי מוות שלא בשל NEC, שהיו עם מיקרוביומה דומה לתינוקות עם Firmicutes-associated NEC , מסיבה לא ידועה.  לדבריהם, הממצאים האלה הינם ראשוניים, ומציעים כי הדיסרגולציה של המערכת החיסונית המשנית לדיסביוזיס יכולה להיות משותפת למקרי NEC ולמקרי מוות שלא ממקור NECלדברי החוקרים, אפיון של הדיסביוזיס המוקדמת ונוכחות או העדר של אורגניזמים פרוביוטיים עשויים לשמש כמרקרים לניבוי הופעה של NEC בתינוקות שנולדו כפגים.

לכתבה במדסקייפ

Microbiome. Published online April 15, 2013.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה