בריאות הציבור-קידום בריאות

פתיחת עורק תוך גולגלתי חסום ב-tPA בתוך 24 שעות במקרה של שבץ איסכמי חד מנבאת תוצאות תפקודיות מועדפות (JAMA Neurol )

ע”פ מחקר חדש מ- JAMA Neurol פתיחת עורק (recanalization ) תוך גולגולתי חסום מחדש באמצעות טיפול עם tPA בתוך 24 שעות מתחילת האירוע מובילה לתוצאות טובות יותר מבחינה תפקודית לאחר 3 חודשי מעקב במטופלים שעברו שבץ איסכמי חד (AIS ).  

החוקרים מציינים ברקע למחקר כי מטרת הטיפול  התוך-ורידי באמצעות – tPA בשבץ איסכמי חד הוא לפתוח מחדש  את העורקים התוך-גולגולתיים החסומים . במחקר זה ביקשו החוקרים לבחון את השפעת תזמון פתיחת העורק מחדש על יעדים תפקודיים לאחר שבץ איסכמי חד.

לצורך כך בוצע מעקב אחרי כ- 2200 מטופלים שאובחנו עםAIS    מתוכם כ- 240 (שיעור של 11%) טופלו ב tPA תוך-ורידי לאורך כ-3 שנים בין 2007-2010.

המימצאים נותחו  לפי גורמים דמוגרפיים, גורמי סיכון, תתי קבוצות של סוגי השבץ, רמות לחץ-דם ודרגת חומרת השבץ ע”פ הסולם של ה-NIH .

44%  מהמשתתפים  היו גברים, והגיל הממוצע היה 65 (טווח בין  19-92 ) . מדד השבץ הממוצע של ה NIH היה  17, (טווח בין 3-35) . 

 פתיחה מוקדמת (תוך שעתיים)  של העורק מחדש (  ER) נבחנה באמצעות דופלר תוך-מוחי.

לאחר 24 שעות בוצע CTA מטופלים שאובחנו עם פתיחת עורק ומדד עורקי תקין הוגדרו ככאלה שהשיגו את היעד של פתיחה מחדש יציבה (PR )  .

מניתוח התוצאות עולה כי שיעור המטופלים ב-tPA מכלל אלו שהגיעו עם AIS היה 11% (240 מטופלים). הזמן הממוצע מתחילת אירוע  ה- – AIS עד לטיפול ב- tPA באותם 240 מטופלים היה 149 דקות (בטווח של בין  46-270 דקות).

מבין אלו שטופלו ב-tPA , כ-50% השיגו תוצאות תפקודיות מועדפות במעקב שנעשה לאחר 3 חודשים.  בכ-50% מאלה שטופלו ב- tPA ועברו פתיחה מוקדמת (פחות משעתיים) הושגו שיעורים גבוהים יותר של פתיחת עורק יציבה (80% לפי דופלר ו-51% לפי CTA ) .  

החוקרים ניתחו את הקשר בין התוצאות התפקודיות לאחר 3 חודשים לבין  מדד השבץ של ה NIH בזמן האירוע, ה-PR וה-ER ,ואלה נמצאו כגורמים בלתי תלויים המנבאים תוצאות טובות יותר, כדלקמן:

הסיכוי להשגת ניקוד תפקודי גבוה יותר היה 0.938 לכל עלייה של נקודה אחת במדד חומרת השבץ,  סיכוי גבוה יותר של פי 3.048 במצב של ER , פי 5.44 במצב של PR   ותוצאת מועדפת עם סיכוי של פי 4.3 במצב של CTR (פתיחה יציבה לאחר 24 שעות ע”פ CTA ללא קשר לדופלר).

מסקנת החוקרים היא איפוא שפתיחת עורק תוך גולגולתי חסום באמצעות   tPA תוך-ורידי במהלך ה- 24 השעות הראשונות של אירוע מסוג  AIS קשורה לתוצאות קליניות ותפקודיות טובות יותר במעקב של  3 חודשים לאחר האירוע.

JAMA Neurol.2013;70(3):353-358

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה