בריאות הציבור-קידום בריאות

מסמך הצהרות מטעם ה-AHA לשיפור הטיפול בשורדים לאחר דום לב בבית החולים (Circulation)

איגוד ה-American Heart Association (AHA) פרסם מסמך הצהרות חדש עם המלצות שנועדו לשפר את ההישרדות של חולים ששרדו לאחר דום לב בבית החולים. ההמלצות פורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Circulation.

עשר ההמלצות מהוות כולן שינויים חדשים, כאשר ההמלצה החשובה ביותר היא להקפיד על סטנדרטים מקובלים ודיווח על מקרים ותוצאות של דום לב בבית החולים. שיעורי ההישרדות במוסדות הרפואיים משתנים מאוד ושיעור המקרים בהם לא מבצעים החייאה (DNR או Do Not Resuscitate) והוצאת מקרים אלו מהמשוואה משתנה מאוד ואינו מוגדר היטב.

החוקרים ביקשו לפתח המלצות שנועדו למדידה ואופטימיזציה של התוצאות לאחר דום לב בבית החולים. ההמלצות מסווגות לארבע קטגוריות: אלו המיועדות למנהלי המוסדות, נושאים רגולטורים, אלו הנוגעות לארגוני מימון מחוקרים ואלו המיועדות לגופים ארציים ובינלאומיים הקובעים את ההנחיות לביצוע החייאות.

לא רק שההמלצות קוראות ליישום הטיפול הטוב ביותר בכל שלבי הטיפול בדום לב בבית החולים, עם תוכניות לשיפור מתמשך באיכות הטיפול, אלא הן גם תומכות בחובת דיווח על מקרים של דום לב בבית החולים וההישרדות עד לשחרור מבית החולים, כמו גם שיעור המקרים בהם הוחלט שלא לבצע ניסיונות החייאה.

המומחים כותבים כי שיעורי ההישרדות של חולים לאחר דום לב בבית החולים הם די קבועים בחמישים השנים האחרונות חוסר היכולת לספר ולדווח באופן אחיד במוסדות השונים הביא לכך שלא חלו שינויים משמעותיים בתחום.

חלק גדול מהראיות המדעיות בבסיס ההמלצות הנוכחיות מבוסס על מקרים של דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, וייתכן כי הדבר אינו הולם, לאור ההבדלים בגורמים ובתוצאות. במקרים של דום לב בבית החולים קיים מחסור בתיעוד ודיווח, העדר  בסיס מדעי להנחיית התערבויות תרפויטיות באוכלוסיית חולים זו, ונתפס בעיניי רבים כחסר סיכוי.

בכדי להתמודד עם הסוגיה, יש לערוך מחקרים שיתמקדו בנושא במוסדות שונים ברחבי ארצות הברית וקנדה, במטרה לתת מענה מהיר לשאלות חשובות, עם גדלי מדגם מספקים בכדי לספק תוצאות דפיניטיביות.

מומחים בתחום מסבירים כי חלה התקדמות בנושא הטיפול בדום לב, כאשר במאמר שפורסם ב-NEJM לפני מספר חודשים דווח על שיפור ניכר בשיעורי ההישרדות, מ-14% בשנת 2000 ל-22% בשנת 2009. מדובר בשיפור משמעותי בפרק זמן קצר יחסית. ובקרב קשישים ששרדו עד לשחרור, מחצית שרדו לאחר שלוש שנים, שיעור גבוה בהרבה מהציפיות.

לכן, קיים שיפור מסוים, ויותר חולים שורדים עד לשחרור מבית החולים ומעבר לכך. כעת דרושה רק הבנה טובה יותר של הסיבות שהובילו לשיפור במהלך העשור האחרון, כדי שניתן יהיה לשחזר אותן ברחבי המדינה. לפני שניתן יהיה לעבור לשלב היישום, דרושות עדויות מדעיות יותר בנושא.

Circulation 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה