בריאות הציבור-קידום בריאות

סיכון מוגבר לאוטיזם במשפחות מתפרש על-פני מספר דורות (JAMA Psychiatry)

בנשים שסבלו מהתעללות בילדות ובגברים שהפכו הורים לילדים בשלב מאוחר יותר בחייהם, נרשמה עליה בסיכון לאוטיזם בילדים ובנכדים, בהתאמה, כך עולה מתוצאות שני מחקרים חדשים, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry.

במחקר הראשון, החוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו כי חשיפה להתעללות בילדות לוותה בסיכון מוגבר לאוטיזם בילדים. במחקר השני, חוקרים משבדיה זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין גיל מתקדם של הסב בעת הלידה של ההורה ובין הסיכון לאוטיזם בנכדים, רמז לכך שהסיכון לאוטיזם עשוי להתפרש על-פני מספר דורות.

במחקר הראשון, החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה אימהית להתעללות בילדים והסיכון לאוטיזם בצאצא. המדגם כלל 451 אימהות לילדים עם אוטיזם ו-52,498 אימהות לילדים ללא אוטיזם.

בנשים שנחשפו להתעללות במהלך תקופת הילדות תועדה שכיחות גבוהה יותר של סיבוכים סביב התרופה הפרינטאלית, בהשוואה לנשים שלא נחשפו להתעללות דומה, אך לא ידוע אם התעללות באם קשורה עם התפתחות אוטיזם בצאצא.

דרגת ההתעללות הגבוהה ביותר לוותה בשכיחות הגבוהה ביותר של אוטיזם (1.8% לעומת 0.7% בנשים שלא נחשפו להתעללות, p=0.005) ועם הסיכון הגבוה ביותר לאוטיזם, לאחר תקנון לגורמים דמוגרפיים (יחס סיכון של 3.7). תקנון לגורמים פרינטאליים הפחית מעט את הקשר בין התעללות באם בילדות ובין אוטיזם בצאצא (יחס סיכון של 3.0).

במחקר השני, החוקרים התבססו על מאגר מטופלים ומספר דורות במטרה לבחון את הקשר בין גיל האב ובין אוטיזם, דרך הערכת ההשפעה של גיל הסב על אוטיזם בילדות.

במחקר זה, לא רק שניתן היה לשחזר את הקשר שתואר בעבר בין גיל האם ובין הסיכון לאוטיזם בילד, אלא גם נמצא כי בגברים מבוגרים יותר קיים סיכון גבוה יותר לנכד עם אוטיזם.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-6,000 משתתפים עם אוטיזם וכ-30,000 משתתפים ללא אוטיזם. החוקרים קבעו את גיל הסב מצד האם והאב בעת הלידה של כל נבדק.

לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, בהשוואה לגברים שהפכו הורים בשנות העשרים המוקדמות לחייהם, בגברים שהפכו הורים בגיל חמישים ומעלה נרשם סיכוי גבוה פי 1.79 לנכד עם אוטיזם (p<0.001), ובגברים שהרו בן בגיל זה נרשם סיכון גבוה פי 1.67 (p<0.001).

המחקר מאשר גם את הקשר המובהק סטטיסטית בין גיל מתקדם של האב ובין סיכון מוגבר לאוטיזם בצאצא, כפי שפורסם בעבר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מציעים כי הסיכון לאוטיזם עשוי להתפרש על-פני מספר דורות. התוצאות עולות בקנה אחד עם מוטאציות או שינויים אפיגנטיים הקשורים בגיל מתקדם של האב.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי אין להתייחס לממצאים כאל המלצה לגברים מבוגרים שלא להביא ילדים לעולם, אך הממצאים עשויים להיות חשובים בהבנת המנגנון בבסיס אוטיזם בילדות והפרעות פסיכיאטריות ונוירו-התפתחותיות אחרות.

JAMA Psychiatry. Published online March 20, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה