בריאות הציבור-קידום בריאות

האם שתיית אלכוהול בכמות מתונה עשויה להקל על תסמיני פיברומיאלגיה? (Arthritis Res Ther.)

בחולי פיברומיאלגיה השותים אלכוהול בכמות מעטה או מתונה חומרת התסמינים קלה יותר, בהשוואה לאלו שאינם שותים אלכוהול וחוקרים מארצות הברית מאמינים כי היכולת של אלכוהול להביא לעליה ברמות GABA עשויה להיות אחראית להשפעה זו. עם זאת, החוקרים מציינים כי ייתכן ואלו שלא שתו אלכוהול סבלו ממחלה חמורה יותר ונמנעו משתיית אלכוהול בשל חשש מפני אינטראקציה אפשרית עם התרופות לטיפול במחלתם, דוגמת אופיואידים.

מהמחקר עולה קשר בין צריכת אלכוהול בכמות מעטה ומתונה ובין הפחתת תסמיני פיברומיאלגיה ושיפור איכות החיים, בהשוואה לחולים שאינם שותים אלכוהול. הסיבות לתוצאות אלו אינן ברורות. מאחר שמחקרים שפורסמו לאחרונה הדגימו רמות נמוכות של GABA בחולי פיברומיאלגיה, ואלכוהול הוא אגוניסט ידוע של מולקולה זו, מומלץ לבחון בעתיד את ההשפעה של אלכוהול על כאב ותסמינים אחרים בחולי פיברומיאלגיה.

מדגם המחקר כלל 946 חולים מתכנית Mayo’s Fibromyalgia Treatment Program, בתקופה שבין 1 במאי, 2001, ועד 30 באפריל, 2004. בכל המקרים מדובר היה באבחנה מאושרת של פיברומיאלגיה והם השלימו את שאלוני FIQ (Fibromyalgia Impact Questionnaire) ו-SF-36 (Short Form 36 Health Survey).

המשתתפים חולקו לפי קטגוריות צריכת אלכוהול: בכלל לא (ללא משקאות אלכוהוליים בשבוע, 546 חולים (58%)), צריכה מעטה (עד שלוש משקאות בשבוע, 338 חולים (36%)), צריכה מתונה (3-7 משקאות בשבוע, 31 חולים (3%)) וצריכת אלכוהול בכמות רבה (מעל שבע משקאות אלכוהוליים בשבוע, 31 חולים (3%)). החוקרים בחנו את הקורלציה בין קטגוריות אלו ובין תסמיני פיברומיאלגיה (מדדי FIQ) ואיכות החיים של החולים (מדדי SF-36).

אלו ששתו אלכוהול נרשמה היו משכילים יותר, עם מדד מסת גוף נמוך יותר ושכיחות אבטלה נמוכה יותר. לאחר תקנון לגיל, מצב תעסוקתי, רמת השכלה, מדד מסת גוף ושימוש באופיואידים, החוקרים מצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במספר הנקודות הרגישות, במדדי FIQ, בתת-מדדי FIQ להערכת תפקוד גופני, באובדן ימי עבודה, יכולת בעבודה וכאבים.

בקרב אלו ששתו אלכוהול בכמות מתונה נרשמו פחות תסמינים על-רקע פיברומיאלגיה, עם מדדי איכות חיים גבוהים יותר, בהשוואה לקבוצות האחרות. מההשוואה בין ארבע הקבוצות עלה כי צריכת אלכוהול מתונה וצריכת אלכוהול בכמות מעטה לוו באיכות חיים גופנית טובה יותר, בהשוואה לחולים שלא צרכו כלל אלכוהול, עם הבדלים משמעותיים במדדי תפקוד גופני בשאלון SF-36, במדדי כאב וסיכום מדדי מרכיב גופני.

הקשר בין צריכת אלכוהול מעטה ומתונה ובין הפחתת תסמיני פיברומיאלגיה ושיפור איכות החיים של החולים נותר גם לאחר תקנון למשתנים סוציאליים ומדדי BMI. התועלת לא תועדה בקרב אלו ששתו אלכוהול בכמות רבה.

החוקרים מדגישים כי יש לנקוט משנה זהירות בהכללת ממצאי המחקר בשל המספר הקטן יחסית של חולים במחקר ששתו אלכוהול בכמות מתונה ורבה. יתרה מזאת, הם אינם ממליצים לחולים עם פיברומיאלגיה להתחיל או להגדיל את היקף צריכת אלכוהול להקלה על התסמינים.

Arthritis Res Ther. 2013;15:R42

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה