בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת הפרוגנוזה של יילודים לאחר לידה עם חבל טבור כרוך סביב הצוואר (J Perinatol)

בכתב העת Journal of Perinatology פורסמו תוצאות מחקר חדש לפיהן נוכחות של חבל טבור הכרוך בהדיקות סביב צוואר (Nuchal Cord) התינוק בזמן הלידה אינו תופעה נפוצה ולא זוהו הבדלים בנתונים הדמוגרפיים או בתוצאות הקליניות בעקבות תופעה זו.

לדברי החוקרים, הגישה הטובה ביותר לטיפול ביילודים שנולדו עם חבל טבור הכרוך סביב צווארם עדיין לא הוגדרה. כצעד לקראת פיתוח גישה זו, החוקרים השוו את התוצאות ביילודים שנולדו לאחר לידה עם חבל טבור הכרוך בהדיקות סביב צווארם, אל מול אלו שנולדו עם חבל טבור הכרוך בחופשיות סביב הצוואר ובהשוואה לאלו שנולדו ללא חבל טבור סביב צווארם.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי עם השוואת הנתונים האלקטרוניים של כל הלידות במהלך תקופה של שש שנים (2005-2010) במערב ארצות הברית. בזמן הלידה תועד כל מקרה של חבל טבור הכרוך בהדיקות סביב צוואר העובר (חוסר יכולת להתיר ידנית את הלולאה סביב ראש העובר), חבל טבור הכרוך בחופשיות סביב צוואר העובר (יכולת להתיר ידנית את הלולאה) או לידה ללא חבל טבור הכרוך סביב צוואר העובר.

מבין קרוב ל-220,000 לידות חי במהלך תקופה זו, ב-6.6% תועד חבל טבור הכרוך בהדיקות סביב צוואר העובר וב-21.6% תועד חבל טבור הכרוך בחופשיות סביב צוואר העובר. לאור מספר המשתתפים הרב, זוהו הבדלים בעלי משמעות סטטיסטית בין מספר קבוצות, אך בכל המקרים נקבע כי ההבדלים קטנים ולכן חסרי משמעות קלינית. לדוגמא, באלו עם חבל טבור הכרוך בהדיקות סביב צוואר העובר גיל ההיריון היה מעט מתקדם יותר, משקל הלידה היה מעט נמוך יותר, שכיחות העוברים ממין זכר הייתה מעט גבוה יותר וכך גם שכיחות ההריונות היחידים ומקרים של פרע כתפיים.

יילודים שנולדו במועד עם חבל טבור הכרוך בהדיקות סביב צווארם אושפזו מעט יותר ביחידות טיפול נמרץ ביילודים (6.6% לעומת 5.9%). באלו עם חבל טבור הכרוך בהדיקות סביב צוואר העובר לא נרשמה שכיחות גבוהה יותר של טיפול בדופמין או מדידת ערכי המוגלובין בדם ביממה הראשונה, או סיכוי גבוה יותר לקבלת עירוי דם או לתמותה.

בתת-קבוצה של יילודים עם משקל לידה נמוך מאוד וחבל טבור הכרוך בהדיקות סביב הצוואר, בהשוואה לאלו ללא חבל טבור הכרוך סביב צוואר העוברים, גיל ההיריון ומשקל הלידה היו דומים, עם מדד אפגר זהה, ללא סיכון מוגבר לדימום תוך-חדרי חמור, רטינופתיה של פגות או PVL (Periventricular Leukomalacia) וללא עליה בשיעורי התמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חבל טבור הכרוך בהדיקות סביב צוואר התינוק אינו תופעה נפוצה, עם שכיחות של 6.6% מבין 200,000 לידות-חי. לא זוהו הבדלים בנתונים הדמוגרפיים או הבדלים בעלי משמעות קלינית בתוצאות במקרים אלו. לפיכך, החוקרים משערים כי הדרך הטובה ביותר לטפל ביילודים לאחר לידה עם חבל טבור הכרוך סביב צווארם אינה מחייבת בדיקות מעבדה נוספות או ניטור מוגבר רק על-בסיס דיווח על חבל טבור הכרוך סביב צוואר התינוק.

J Perinatol. 2013;33(3):231-234

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה