בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת ההשפעה של אירועים מוחיים ומשקעי עמילואיד על התפקוד הקוגניטיבי (JAMA Neurol.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology עולה כי הקורלציה בין נזק לכלי דם מוחיים ובין הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי, גדולה יותר מריכוזי ביתא-עמילואיד.

לדברי החוקרים, למרות עניין רב כיום במדידת ביתא-עמילואיד ככלי חדש, מהתוצאות עולה כי גם בחולים עם רמות ביתא-עמילואיד גבוהות, אין בהכרה הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי. בחולים עם הפרעה קלה בתפקוד הקוגניטיבי, יש לשקול אפשרות של מחלה של כלי הדם במוח, גם בנוכחות משקעי עמילואיד.

מדגם המחקר כלל 61 משתתפים, בגיל ממוצע של 78 שנים, עם גורמי סיכון למחלות כלי דם, שעברו בדיקת MRI לזיהוי נזק לכלי דם ובדיקה טומוגרפית לזיהוי משקעי ביתא עמילואיד. הם זיהו 34 חולים עם נזק לכלי דם (אירוע מוחי) ו-29 חולים חיוביים לביתא-עמילואיד. מבדיקות קוגניטיביות עלה כי ב-30 נבדקים התפקוד הקוגניטיבי היה תקין, ב-24 זוהתה הפרעה קלה בתפקוד הקוגניטיבי וב-7 זוהתה דמנציה קלה.

מהתוצאות עולה כי אין קשר בין נזק לכלי דם במוח וביתא עמילואיד, בנבדקים עם תפקוד קוגניטיבי שמור או לקוי. בכל תתי הקבוצות שנבדקו, רמות עמילואיד מוגברות אירעו בשיעור דומה בנבדקים לאחר אירוע מוחי ובאלו ללא היסטוריה של אירועים מוחיים.

אעפ”י שאירוע מוחי נקשר עם תפקוד קוגניטיבי ירוד, לא זוהה קשר דומה עם רמות מוגברות של ביתא עמילואיד. בנוסף, לביתא עמילואיד לא הייתה השפעה אדטיבית בחולים עם אירועים מוחיים.

החוקרים מציעים כי עוצמת הקשר בין רמות עמילואיד והתפקוד הקוגניטיבי עשויה להיות תלויה בתסמונת הקוגניטיבית שנבדקה. הם כותבים כי בנבדקים עם תפקוד קוגניטיבי תקין, ההשלכות של עמילואיד טרם נבחנו כך שהקשר בין עמילואיד ותפקוד קוגניטיבי הוא חלש.

לאורך טווח חומרת המחלה, עם עליה ברמות עמילואיד חלה הידרדרות בתפקוד הקליני; עם זאת, במידה וטווח חומרת המחלה מוגבל, כפי שהיה במקרה הנוכחי, קשה יהיה לזהות את ההשפעות של עמילואיד.

באשר לנזק לכלי דם, החוקרים מצאו כי כמות האירועים המוחיים הייתה פחות חשובה ממיקום האירועים המוחיים.

התפקוד הקוגניטיבי לא הושפע מכמות האירועים המוחיים שהחולה עבר, אך הושפע מהאזור במוח בו אירעו האירועים המוחיים, כאשר באזור הקורטקס תועדה השפעה על התפקוד הניהולי ובחומר הלבן בתת-קורטקס זוהתה השפעה על הזיכרון.

JAMA Neurol. Published online February 11, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה