בריאות הציבור-קידום בריאות

התועלת של Ramipril על זמני ההליכה של חולים עם מחלת עורקים היקפית (Journal of the American Medical Association)

לאחר שישה חודשי טיפול ב- Ramipril(טריטייס), בחולים עם מחלת עורקים היקפית וצליעה לסירוגין חל שיפור ניכר במרחק ההליכה ללא כאב ובמשך ההליכה על הליכון, בהשוואה לחולים בקבוצת הפלסבו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Medical Association.

השיפור ביכולת ההליכה של החולים היה בולט יותר מהתוצאות עם שתי התרופות Pentoxifylline ו-Cilostazol המאושרות ע”י מנהל התרופות והמזון האמריקאי לטיפול במחלת עורקים היקפית, והיה גדול כמעט כמו אימון תחת השגחה על הליכון.

במחקר HOPE (Heart Outcomes Prevention Evaluation) טיפול ב- Ramipril הביא לשיפור התוצאות הקרדיווסקולאריות בחולים עם מחלת עורקים היקפית מוכחת, ממצאים שהובילו לקו מחקר זה. עם זאת, מחקרים קודמים היו קטנים והעלו תוצאות סותרות.

במחקר הנוכחי, חוליו באקראי 212 חולים עם מחלת עורקים היקפית, שסבלו מכאב בסובכים או בירך בזמן הליכה, שחולקו לטיפול ב- Ramipril במינון 10 מ”ג, או פלסבו, למשך 24 שבועות. המחקר הגדול כלל חולים עם סוכרת ומחלה של אבי העורקים-עורקי הכסל, כמו גם מחלה מתחת למפשעה. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 65 שנים והם המשיכו בטיפול הקבע.

בתחילת המחקר ולאחר שישה חודשים, החולים עברו מבחן מאמץ על הליכון במהירות של 3.2 קילומטרים לשעה וכן מילאו את שאלון Walking Impairment Questionnaire במטרה לקבוע את יכולת ההליכה ואת שאלון Short-Form 36 Health Survey להערכת איכות החיים. התוצאים העיקריים כללו זמני הליכה ללא כאב וזמן הליכה מקסימאלי על הליכון.

בתום המחקר, בהשוואה לחולים בקבוצת הפלסבו, אלו שטופלו ב- Ramipril יכלו ללכת 4.3 דקות נוספות ללא כאב והלכו מרחק נוסף של 184 מטרים במעלה ההליכון. שיפור זה מקביל לעליה של 77% בזמני הליכה ללא-כאב, לעליה של 123% בזמן הליכה מקסימאלי ולעליה של 132% במרחק הליכה מקסימאלי.

העליה הממוצעת במרחק ההליכה המקסימאלי עם Ramipril הייתה גדולה יותר משמעותית מהשיפור עליו דווח עם Pentoxifylline (15%), Cilostazol (25%), או תרופות אחרות (12-60%).

המשתתפים שנטלו Ramipril דיווחו גם על עליה גדולה ביכולתם לבצע פעילויות יומיומיות, דוגמת עליה במדרגות.

ל- Ramipril פרופיל בטיחות טוב עם תופעות לוואי מינימאליות. 12 חולים (9 בקבוצת הטיפול ושלושה בקבוצת הפלסבו) דיווחו על סחרחורת קלה לאחר התחלת הטיפול. שבעה חולים בקבוצת הטיפול ב- Ramipril סבלו משיעול ממושך ופרשו מהמחקר.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר האקראי הראשון, בעל עוצמה מספקת, שהדגים קשר בין הטיפול ב- Ramipril ובין שיפור יכולת ההליכה על הליכון בחולים עם מחלת עורקים היקפית.

JAMA 2013; 309:453-460

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה