בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת תוצאות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים עם כאבי בטן (JAMA Pediatr)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש המעידות על תועלת ארוכת-טווח להתערבות קצרה לשיפור כישורי ההתמודדות של ילדים הסובלים מכאבי בטן פונקציונאליים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם התערבות קצרה בילדים עם כאבי בטן פונקציונאליים ותגובות ההורים לתלונות של ילדיהם, הביאו לשיפור בכישורי ההתמודדות לאחר 12 חודשים. לשם כך, הם ערכו מחקר פרוספקטיבי, אקראי, שכלל משפחות מסיאטל, וושינגטון וניו-ג’רזי.

מדגם המחקר כלל 200 ילדים עם כאבי בטן פונקציונאליים ממושכים ואת הוריהם. ההתערבות כללה שלושה טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים ולמידה חברתית, או תכנית הדרכה ותמיכה.

החוקרים ניטרו את התסמינים של הילדים ויכולת התמודדות עם כאב באמצעות מדדים סטנדרטיים, וכן את תגובת ההורים לתגובת ילדיהם לכאב. הנתונים נאספו בתחילת המחקר ולאחר הטיפול (שבוע, חודש, שלושה חודשים, שישה חודשים ושנה לאחר הטיפול).

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לקבוצת תמיכה והדרכה, בילדים בקבוצת ההתערבות שכללה למידה חברתית וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, נרשמה ירידה גדולה יותר בחומרת התלונות הגסטרואינטסינאליות מתחילת המחקר עד לאחר שנה (הבדל ממוצע משוער של 0.36-) ושיפור גדול יותר ביכולות ההתמודדות עם ככאב (הבדל ממוצע משוער של 0.61).

בהשוואה להורים בקבוצת הביקורת, הורים בקבוצת ההתערבות דיווחו על ירידה גדולה יותר בתגובותיהם לתסמיני הילדים (הבדל ממוצע משוער של 0.22-) וירידה גדולה יותר בתפישות הנוגעות לכאב של הילדים (הבדל ממוצע משוער של 0.36-).

לסיכום, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי המביא לשיפור בכישורי ההתמודדות של ילדים הסובלים מכאבי בטן פונקציונאליים, עשויים לשמש כחלופה טובה באוכלוסיה זו.

JAMA Pediatr. 2013;167(2):178-184

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה