בריאות הציבור-קידום בריאות

מה בין משקל הלידה והיקף הראש של התינוק ובין החשיפה לאקרילאמיד במהלך ההיריון? (Environ Health Perspect.)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Environmental Health Perspectives מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה לאקריאלמיד בתזונה מלווה בהיקף ראש ומשקל לידה נמוכים יותר. צריכת מזונות מסוימים במהלך ההיריון לוותה בחשיפה גבוהה יותר לאקרילאמיד במהלך התקופה התוך-רחמית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אקרילאמיד נפוץ מאוד בתזונה וחוצה את השליה. המרכיב מסווג כקרצינוגן אנושי סביר ותועדה רעילות התפתחותית כחולדות. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין חשיפה לפני הלידה לאקרילאמיד ובין תוצאות הלידה במסגרת מחקר אירופאי פרוספקטיבי.

החוקרים מדדו את רמות Glycidamide Hb adducts ורמות אקרילאמיד בדם טבורי (כעדות לחשיפה המצטברת בחודשים האחרונים להיריון) ב-1,101 נשים עם הריון של עובר יחיד, שגויסו מדנמרק, אנגליה, יוון, נורבגיה וספרד, במהלך השנים 2006-2010. התזונה האימהית נבחנה עפ”י שאלוני תזונה.

מהתוצאות עולה קשר מובהק סטטיסטית בין אקרילאמיד ו-Glycidamide Hb Adducts ובין  משקל לידה והיקף ראש נמוכים יותר. ההבדל המשוער במשקל הלידה בתינוקות ברבעון העליון, בהשוואה לרבעון התחתון של רמות אקרילאמיד , לאחר תקנון לגיל ההיריון והמדינה, עמד על 132- גרם; ההבדל המקביל בהיקף הראש עמד על 0.33- סנטימטרים.

הממצאים היו דומים בתינוקות לנשים לא-מעשנות, עם מגמה עקבית במדינות שונות, ונותרו על כנם לאחר תקנון לגורמים הקשורים במשקל לידה נמוך. צריכת מזונות עתירי אקרילאמיד בתזונה האימהית, דוגמת תפוחי אדמה אפויים, לוותה ברמות אקרילאמיד גבוהות יותר בדם טבורי ובמשקל לידה נמוך יותר.

החוקרים כותבים כי במידה וממצאים אלו יאושרו במחקרים נוספים, אזי ניתן יהיה להמליץ על הפחתת צריכת אקרילאמיד בנשים הרות.

Environ Health Perspect. 2012;120(12):1739-1745

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה