בריאות הציבור-קידום בריאות

הפרעה בתפקוד הכלייתי לניבוי אירועים מוחיים ותסחיף סיסטמי בחולים עם פרפור פרוזדורים (Circulation)

בכתב העת Circulation פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתמים, בסיכון בינוני עד גבוה לאירועים מוחיים, הפרעה בתפקוד הכלייתי הינה גורם מנבא משמעותי לאירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להגדיר גורמים הקשורים בהופעת אירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים במחקר בינלאומי גדול להערכת פרפור פרוזדורים.

במחקר ROCKET AF (Rivaroxaban Once-daily, oral, direct factor Xa inhibition Compared with vitamin K antagonism for prevention of stroke and Embolism Trial in Atrial Fibrillation) נכללו כ-14,000 חולים עם פרפור פרוזדורים, שאינו על-רקע מחלת מסתמים, ופינוי קריאטינין של 30 מ”ל לדקה ומעלה. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Rivaroxabanאו קומדין במינון-מותאם.

ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי גורמים הקשורים באופן בלתי-תלוי עם הופעת אירועים מוחיים או תסחיף סיסטמי שאינו למערכת העצבים המרכזית. במחקר ROCKET פותח מדד סיכון שאושר במחקר ATRIA (AnTicoagulation and Risk factors in Atrial Fibrillation), מדגם בלתי-תלוי של חולים עם פרפור פרוזדורים.

החוקרים מצאו כי פינוי קריאטינין מופחת זוהה כגורם מנבא משמעותי ובלתי-תלוי לאירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים, שני רק לאירוע מוחי או התקף איסכמי חולף קודם. גורמים נוספים שנקשרו עם אירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים כללו לחץ דם דיאסטולי מוגבר וקצב לב מהיר, כמו גם מחלה וסקולארית של הלב והגפיים  (C-Index = 0.635).

מודל שכלל את פינוי קריאטינין (R2CHADS2) שיפר את הסיווג מחדש ב-6.2% בהשוואה ל-CHA2DS2VASc וב-8.2% בהשוואה למדד CHADS2 (C Statistics = 0.575). הכללת פינוי קריאטינין מתחת ל-60 מ”ל לדקה ואירוע מוחי או התקף איסכמי חולף קודם במודל ללא משתנים נוספים עמד מדד C Statistics על 0.590. הערכת תוקף R2CHADS2 במדגם נפרד וחיצוני הביא לשיפור הסיווג מחדש ב-17.4% בהשוואה למדד CHADS2.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים ממליצים לכלול את התפקוד הכלייתי במסגרת הערכת הסיכון של חולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתמים.

Circulation 2013; 127: 224-232

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה