בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול בפרצטמול לוריד יכול להוריד את הצורך במורפיום לשיכוך כאב לאחר ניתוח בפעוטות (JAMA)

תינוקות שטופלו בפרצטמול (אצטמינופן) לוריד (IV) לסירוגין לאחר ניתוח לשיכוך הכאב, נדרשו למינונים נמוכים במצטבר של מורפיום במשך 48 שעות בהשוואה למטופלים שקיבלו מורפיום במינון רגיל באופן מתמשך, כך לפי מחקר שפורסם ב-JAMA.

במחקר השתתפו 71 תינוקות ופגים בני פחות משנה שעברו ניתוח נרחב בחזה (לא לבבי) או בבטן. מורפיום במינון של 100 μg/kg ניתן לכל המשתתפים 30 דקות לפני תום הניתוח; המשתתפים חולקו אז לאחת מהאפשרויות הבאות: 38 משתתפים קיבלו מורפיום באופן מתמשך ( 2.5/5 μg/kg/hour , לפי הגיל), ו- 33 פרצטמול לוריד לסירוגין (30 mg/kg/day ב-4 מנות) , עד ל-48 שעות לאחר הניתוח. מינון המורפיום המצטבר היה 66% נמוך יותר במשתתפים בקבוצת הפרצטמול בהשוואה לאלו שקיבלו רק מורפיום. מלבד זאת, לא נראו הבדלים בהערכות הכאב של המטופלים, בהזדקקות למתן מורפיום כטיפול הצלה, או בתופעות לוואי חמורות הקשורות למורפיום. כלומר, פעוטות שעברו ניתוח גדול נזקקו לפחות מורפיום לשיכוך כאבים בהשוואה לקבוצה המקבילה.  כשעברו הנתונים התאמה לפי גיל, החוקרים הבחינו כי פעוטות מגיל 0-10 ימים נדרשו למינון מצטבר נמוך ב-49% של מורפיום בקבוצת הפרצטמול מאשר בקבוצת המורפיום ( מינון ממוצע של 111 μg/kg/48 hours לעומת 218 μg/kg/48 hours), ובמטופלים בני 11 יום עד גיל שנה, ההבדל במינון היה גדול אף יותר, כשהמשתתפים בקבוצת הפרצטמול קיבלו 73% פחות מורפיום במינון מצטבר מאשר בקבוצת המורפיום (152 μg/kg/48 hours לעומת 553 μg/kg/48 hours).


כאמור, לא היו הבדלים משמעותיים בתופעות הלוואי מהן סבלו הפעוטות בשתי הקבוצות, אך בקבוצת הפרצטמול אף אחד מהמטופלים לא סבל מדיכוי נשימתי, תופעת לוואי השכיחה למדי בטיפול במורפיום. לא כל שכך, בקבוצת המורפיום שלושה מהמטופלים סבלו מדיכוי נשימתי. לכן מציעים החוקרים כי בנטילת פרצטמול יורד הסיכון לבעיות נשימתיות.


החוקרים מסכמים כי למרות היקף המחקר הקטן, התוצאות מציעות כי מתן של פרצטמול לוריד יכול לשמש כחלופה טובה המסייעת להוריד את מינון המורפיום הדרוש לשיכוך כאב בפעוטות, פגים ותינוקות.

במאמר נלווה למחקר נכתב כי ראשית, זמן החשיפה שנבדק היה קצר יחסית, רק 48 שעות. שנית, לא נמדד הסיכון לרעילות של הפרצטמול (אצטומינופן) לאורך זמן. כמוכן, יתכן שלמינון המורפיום הראשוני היתה השפעה מועילה ומתמשכת על יעילות שיכוך הכאב בקבוצת הפרצטמול. כותבי המאמר מציעים כי לפני שתכנית הטיפול הזו תומלץ לטיפול בילדים לאחר ניתוח, יש לערוך מחקרים פרוספקטיביים נוספים שיעריכו את הבטיחות של מתן אצטמינופן לוריד. כמו כן צוין כי פרוטוקול הטיפול עצמו הביא למינונים נמוכים מההממוצע של מורפיום, ונראה שהיתה לכך השפעה על מיעוט תופעות הלוואי במשתתפים.

למחקר

JAMA. 2013;309:149-154, 183-184

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה