בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של ניתוח מעקפים קודם על ההבדלים בין המינים בחולים הפונים להערכה רפואית בתמונה של תסמונת כלילית חדה (BMJ Open)

בכתב העת BMJ Open מתפרסמים ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בנשים הפונות להערכה רפואית בשל תסמונת כלילית חדה וללא היסטוריה קודמת של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים שיעורי התמותה היו גבוהים יותר, בהשוואה לגברים. באלו עם היסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים שיעורי התמותה היו דומים בין המינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הדגימו תוצאות פחות טובות בטיפול בנשים שפנו עם תסמונת כלילית חדה, בהשוואה לגברים עם תסמינים דומים (תופעה שזכתה לכינוי Gender Gap Phenomenon). ההשפעה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בעבר בנשים הפונות בשל תסמונת כלילית חדה לא הייתה ידועה והחוקרים שיערו כי יחול שינוי בפער הנ”ל בין המינים.

במסגרת המחקר הם ביקשו לבחון אם בחולים הפונים בתמונה של תסמונת כלילית חדה, קיים הבדל בין המינים עם היסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

החוקרים אספו נתונים ממאגרי בתי חולים אודות חולים שאושפזו בשל תסמונת כלילית חדה בדוחה, קטאר, בין השנים 1991-2010 ובחנו את הנתונים לפי מין המטופל והיסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

מדגם המחקר כלל 16,750 משתתפים עם תסמונת כלילית חדה. בסה”כ, 693 חולים (4.3%) עברו קודם לכן ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים; מבין אלו, 125 היו נשים (18%). היעד העיקרי היה השוואת המאפיינים הקליניים, טיפול באשפוז ותוצאות הטיפול, כולל תמותה באשפוז ואירועים מוחיים.

מהתוצאות עולה כי נשים עם או בלי היסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים היו מבוגרות יותר, עם שכיחות נמוכה יותר של מעשנות בקבוצה זו, אך שכיחות גבוהה יותר של סוכרת, יתר לחץ דם והפרעה בתפקוד הכלייתי, בהשוואה לגברים. החוקרים מצאו כי הסיכוי לטיפולי רה-פרפוזיה וטיפולים פולשניים מוקדמים היה נמוך יותר בנשים.

בהשוואה לגברים, בנשים ללא היסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים שיעורי התמותה באשפוז היו גבוהים יותר (11% לעומת 4.9%, p=0.001) וכך גם שיעור האירועים המוחיים (0.9% לעומת 0.3%, p=0.001). החוקרים מדווחים כי מין נקבה זוהה כגורם מנבא בלתי-תלוי לתוצאות גרועות.

בקרב חולים עם היסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, למרות העובדה שבנשים המאפיינים הבסיסיים היו גרועים יותר, עם סיכוי נמוך יותר לקבלת טיפול מבוסס-עדויות, לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה או בשיעור האירועים המוחיים בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הנתונים עולים בקנה אחד עם המידע בספרות הרפואית, לפיו שיעורי התמותה גבוהים יותר בנשים עם תסמונת כלילית חדה, ללא היסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, בהשוואה לגברים. עם זאת, נראה כי התוצאות דומות בנשים ובגברים עם היסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

BMJ Open2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה