בריאות הציבור-קידום בריאות

כלי חדש עשוי לסייע באבחנה מוקדמת של מחלת אלצהיימר (J Alzheimers Dis)

כלי חדש עשוי לסייע בזיהוי חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל, הצפויים להתקדם למחלת אלצהיימר בשלב מוקדם יותר מכפי שניתן כיום, ובכך סולל את הדרך להכללה מוקדמת יותר במחקרים קליניים להערכת טיפולים המשנים את מהלך המחלה.

PredictAD הינה תוכנה המצויה כיום בשלבי מחקר, ומתבסס על שיטת Disease State Index (DSI) במטרה לתמוך בהחלטות הקליניות. מדובר בשיטה המשלבת נתונים פרטניים מבדיקות הדמיה, סמנים בנוזל  שדרה ובדיקות נוירו-פסיכולוגיות, תוך השוואת המידע עם נתונים דומים ממאגר נתונים גדול של חולים שאובחנו בעבר עם מחלת אלצהיימר.

החוקרים בחנו את הכלי החדש על-בסיס נתונים אודות 288 חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל מפרויקט ADNI (Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative). מבין אלו, 140 אובחנו עם מחלת אלצהיימר לאחר 21 חודשים, בממוצע, מההערכה הראשונית. החוקרים בחנו את הכלי 6, 12,18 ו-24 חודשים לפני אבחנה קלינית של מחלת אלצהיימר.

החוקרים מדווחים כי שנתיים לפני האבחנה של מחלת אלצהיימר, באחד מכל ארבעה נבדקים זוהתה עדות מוצקה למחלת אלצהיימר מוקדמת. לפי שיטת DSI, הם קבעו כי ניתן היה לאבחן כמחצית מהנבדקים עם ליקוי קוגניטיבי קל שהתקדמו למחלת אלצהיימר עם המחלה כשנה מוקדם יותר.

החוקרים מוסיפים כי מחקרים קודמים מצאו כי ניתן לנבא את ההתקדמות מליקוי קוגניטיבי קל למחלת אלצהיימר באמצעות מגוון שיטות, בדיוק של 60-80%.

החוקרים מדגישים כי יש להתייחס לממצאי המחקר בהתאם למגבלות הנובעות מנתונים רטרוספקטיביים ולבחון במחקרים נוספים את ההשלכות של ממצאי המחקר.

J Alzheimers Dis. 2012;32:969-979

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה