תוצאות חיוביות להתקני TAVI לאחר חמש שנים (מתוך J Am Coll Cardiol)

מנתונים חדשים ממרכז יחיד עולה כי ההתקנים המוקדמים של TAVI (Transcatheter Aortic Valve Implant) שורדים לאורך זמן, עם השפעה שלעיתים נותרת לתקופה דומה להתערבויות ניתוחיות.

לדברי החוקרים, הסדרה הנוכחית מהווה את הסדרה הראשונה להערכת הדור הראשון של השתלת מסתמים בצנתור. ההתקנים הושתלו בחולים עם היצרות חמורה ותסמינים של מסתם הוותין, בתקופה שבין ינואר 2005 ועד מרץ 2007. שיעורי ההישרדות לאחר 1-5 שנים עמדו על 83%, 74%, 53%, 42% ו-35%, בהתאמה.

במהלך מחקר הישימות המוקדם, הפרוצדורה הוצעה רק לחולים קשים מאוד, עם צפי הישרדות נמוכה לחמש שנים לאור גיל מתקדם ומחלות רקע חמורות. שיעורי התמותה הגבוהים לא נבעו מפגיעה בתפקוד המסתם, אלא בשל סוגי החולים שנכללו בהערכות אלו.

החוקרים מסבירים כי למרות העליה בפופולארית של פרוצדורות TAVI, לא ידוע רבות אודות התוצאות ארוכות הטווח.

בסה”כ, 111 חולים, בגיל ממוצע של 83 שנים, עברו פרוצדורות TAVI במרכז המחקר עם מערכת Cribier-Edwards או Sapien Valve, וכולם טופלו באספירין (לכל חייהם) וקלופידוגרל (למשך שלושה חודשים). במידה והייתה התוויה לטיפול בנוגדי-קרישה פומיים, החולים טופלו בקומדין וכן בטיפול נוגד-טסיות כפול (למשך שלושה חודשים), במידה והטיפול נסבל.

חולים אלו מהווים את הניסיון הראשון בבני אדם עם פרוצדורות TAVI בחולים שאינם נתיחים, ומאחר ולא היו סטנדרטים בנוגע לפרוצדורות אלו באותה תקופה, שיעורי התמותה סביב הפרוצדורה היו יחסית גבוהים. מאחר שהמאמר מתמקד בהערכת התוצאות לאחר חמש שנים, אלו עם השתלה לא-מוצלחת של המסתם או אלו שהלכו לעולמם בתוך 30 ימים לא נכללו במחקר, כך שבסופו של דבר נותרו 88 חולים.

המפל הממוצע לאורך מסתם הוותין ירד מ-46 ל-10 מ”מ כספית לאחר TAVI, ול-11.8 מ”מ כספית לאחר חמש שנים.שטח המסתם האאורטלי הממוצע עלה מ-0.62 ל-1.67 סמ”ר לאחר TAVI ול-1.40 סמ”ר לאחר חמש שנים .

כשלון של המסתם התותב זוהה בשלושה חולים לאחר חמש שנים, אך אף אחד מהחולים לא פיתח אי-ספיקה חמורה או היצרות חוזרת של המסתם. במרבית החולים חל שיפור באי-ספיקה של המסתם המיטראלי בו-זמנית, שיפור שנותר לאחר חמש שנות מעקב. למעלה מ-90% מהחולים היו בדרגת NYHA של 1 או 2 לאורך כל תקופת המחקר.

שיעור האירועים המוחיים האיסכמיים לאחר חמש שנים עמד על 9.7%, והסיכון לתמותה עלה משמעותית בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (יחס סיכון של 2.17) ועם דלף בינוני לפחות סביב המסתם (יחס סיכון מתוקן של 2.98).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על תוצאות חיוביות חמש שנים לאחר פרוצדורת TAVI מוצלחת עם מדדים המודינאמיים מצוינים וסימנים לכישלון בינוני של המסתם התותב ב-3.4% מהחולים בלבד.

J Am Coll Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה