בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקות PET MPI לשיפור הערכת הסיכון של חולים עם מחלה כלילית (J Am Coll Cardiol)

מנתונים חדשים של מחקר רב-מרכזי גדול עולה כי בדיקת PET MPI (Positron Emission Tomography Myocardial Perfusion Imaging ) עשויה לשפר משמעותית את הדיוק של הערכת הסיכון בחולים עם מחלה כלילית, בהשוואה למודל המבוסס על גורמי הסיכון המקובלים.

לדברי החוקרים, רק מחקרים במרכזים קטנים ויחידים הדגימו את הערך הפרוגנוסטי של PET MPI בזיהוי החולים בסיכון הגדול ביותר לאירועים כליליים וכעת הם ביקשו לבחון את התוצאות אודות כ-7,000 חולים מארבעה מרכזים.

חציון המעקב אחר החולים עמד על 2.2 שנים. במהלך המעקב, תועדו 169 מקרים של דום לב ו-570 מקרי תמותה מכל-סיבה. החוקרים מצאו כי הסיכון המתוקן לתמותה לבבית עלה עם שיעור האבנורמליות בשריר הלב. הפרעה קלה במבחן מאמץ לוותה בעליה של פי 2.3 בסיכון לדום לב, בהשוואה לבדיקה תקינה. יחס הסיכון בנוכחות הפרעה חמורה עמד על 4.9.

הוספת מדדי PET MPI לאיסכמיה של שריר הלב והצטלקות שריר הלב למידע הקליני המסורתי הביאה לשיפור ניבוי הסיכון במודל המבוסס על גורמי סיכון מקובלים וכן לסיווג מחדש של תמותה לבבית, עם שיפור קל בהערכת הסיכון לתמותה מכל-סיבה. ההערכה של היקף האיסכמיה והצלקת תרמה לסיווג מחדש של הסיכון לתמותה לבבית רק בחולה אחד מכל תשעה חולים שעברו PET MPI במסגרת המחקר.

בניגוד לבדיקת CTA (Computed Tomography Angiography ) של העורקים הכליליים, בדיקות פרפוזיה מספקות מידע אודות זרימת הדם לשריר הלב ומסייעות בזיהוי מחלה כלילית ברקע, זרימה קולטארלית והתאמה של שריר הלב לדחק על הדופן ומתאימות לחולים עם אי-ספיקת כליות. בהשוואה לבדיקת SPECT   (Single Photon Emission Computed Tomography ), בדיקת PET MPI מציעה הדמיה באיכות טובה יותר, בוחנת ספציפיות של האבחנה של מחלה כלילית חסימתית ומזהה צלקת ואיסכמיה, עם מינון קרינה נמוך יותר. עם זאת, בעוד שהערך הפרוגנוסטי של SPECT MPI תואר בעשרות אלפי חולים, הערך הפרוגנוסטי של PET MPI נבחן רק בכמה אלפי חולים.

J Am Coll Cardiol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה