בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת מאזן עלות-תועלת של בדיקות אלקטרוקרדיוגרפיות בספורטאים (J Am Coll Cardiol)

בדיקות סקירה של כל הספורטאים התחרותיים הצעירים בארצות הברית עם בדיקה אלקטרוקרדיוגרפית למניעת תמותה לבבית פתאומית צפויה להגיע לעלויות של למעלה מ-10 מיליון דולרים לכל ספורטאי שניצל. ממודל ניבוי עלויות עלה כי תכנית בת עשרים שנים לבדיקות אק”ג לפני השתתפות צפויה לעלות לפחות 50 מיליארד דולרים, עם הצלחת כ-4,800 חיים. המחקר נערך בראשות ד”ר אמיר הלקין, מאוניברסיטת תל-אביב, ופורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

לדברי ד”ר הלקין, לאור העלויות הגבוהות של בדיקות סקירה נרחבות, להחלטה על השלמת בדיקות אק”ג לאתלטים בבתי ספר תיכונים ואוניברסיטאות, העוסקים בספורט תחרותי, צפויה להיות השפעה כלילית אדירה על החברה בארצות הברית. לאור המשאבים המוגבלים הזמינים לשירותי הרפואה בארצות הברית והפוטנציאל המוגבל של הצלת חיים עם בדיקות סקר המבוססות על תרשימי אק”ג, אין ספק כי החלטה על תכנית גורפת, במקום השלמת בדיקות סלקטיביות, צפויה להשפיע על אמצעים אחרים למניעת דום לב.

כיום, ה-AHA (American Heart Association) וה-ACC (American College of Cardiology) אינם ממליצים על בדיקות אק”ג כבדיקות סקירה למחלות לב וכלי דם בספורטאים בכל רמה, וכך גם ה-Canadian Heart and Stroke Foundation. מנגד, ה-European Society of Cardiology וה-Internal Olympic Committee ממליצים על בדיקת אק”ג לזיהוי הפרעות לבביות.

באשר למדינות השונות, איטליה הובילה את הדרך לבדיקות סקר של ספורטאים צעירים לפני מתן היתר להשתתף בפעילויות ספורט. המודל האיטלקי, הכולל בדיקה גופנית, היסטוריה משפחתית ובדיקת סקירה על-בסיס תרשימי אק”ג, יושמה בשנת 1982. חוקרים הציגו בעבר את הנתונים בנושא, לאחרונה בקונגרס ESC לשנת 2011, עם מסקנה כי בדיקות סקר לפני השתתפות נמצאו משתלמות מבחינת מאזן עלות-תועלת, כאשר העלות של הצלת חיים אחת באיטליה נעה בטווח 33,000-100,000 יורו. עם זאת, מומחים אחרים הטילו ספק במספרים אלו וציינו את העלויות הנמוכות של בדיקות סקר ובדיקות נוספות באיטליה,.

בסקירה הנוכחית, ד”ר הלקין ועמיתיו ערכו ניתוח לחיזוי עלויות על-בסיס העלויות של בדיקות אבחנתיות על-בסיס נתוני Medicare. העלות של בדיקות סקר רפואיות, היסטוריה משפחתית ותרשים אק”ג נעות סביב 263 דולרים לספורטאי בארצות הברית, נתון גבוה משמעותית מהעלות של 60 דולרים באיטליה.

בסה”כ, 8.5 מיליון ספורטאים בארצות הרית מתאימים לבדיקות סקר כל שנה; במידה והתכנית תבוצע למשך עשרים שנים, הדבר יתורגם ל-170 מיליון בדיקות סקירה. באמצעות נתונים אלו, הם העריכו כי העלות של בדיקות סקירה, כמו גם בדיקות משניות למספר ספורטאים מצומצם, תעמוד על 51-69 מיליארד דולרים. באמצעות אותם נתוני תמותה כמו האיטלקים, החוקרים מעריכים כי עשרים שנות בדיקות סקר יביאו למניעת 4813 מקרי תמותה, עם עלות לכל חיים שניצלו שנעה בין 10.6-14.4 מיליון דולרים.

מומחים בתחום טענו כי הם אינם משוכנעים כי בדיקות סקר המבוססות על תרשימי אק”ג בארצות הברית יעברו את המכשולים. העמדה של ה-AHA וה-ACC היא העמדה היחידה האחראית לחיוב גישה זו ברמה הארצית, גישה מורכבת הכוללת נושאים נוספים מעבר לעלויות. הם מוסיפים כי הדיוק של בדיקת אק”ג לזיהוי הפרעות קצב לב עדיין אינו ידוע, ולא ניתן יהיה ליישם תכנית כלשהי עד לשיפור סוגיה זו. המלצות ה-AHA וה-ACC מבוססות על ההבנה כי רופאים, ולא רק רופאי משפחה אלא גם קרדיולוגים, אינם מכירים את השינויים בתרשימי אק”ג בספורטאים. לכן, אחת המשימות הגדולות ביותר נוגע לשיפור ההדרכה, במטרה להדריך אותם בנושאים אותם עליהם להכיר.

J Am Coll Cardiol 2012; 60: 2271-2276

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה