בריאות הציבור-קידום בריאות

מודל חיזוי PLAN מאפשר בצורה קלה ופשוטה הערכה סבירה של תמותה ונכות של מטופלים עם שבץ איסכמי חד (Arch Intern Med )

מודל חיזוי חדש ופשוט בשם PLAN להערכת הסיכון לתמותה ונכות קשה לאחר שבץ איסכמי חד המתואר במהדורה החדשה של Arch Intern Med  מאפשר השגת הערכה סבירה תוך שימוש בנתונים קליניים זמינים.

החוקרים מסבירים כי מטרתם הייתה לפתח כלי שיאפשר לאוכלוסיית קלינאים רחבה, הנמצאת בקשר עם המטופל בזמן שהותו בבית החולים בעקבות השבץ, להעריך בצורה אמינה את הסיכון לתמותה או נכות קשה.

החוקרים ניתחו מידע מתוך כ-9,850 מטופלים (מהם 4,943 בקבוצת המקור ו-4,903 בקבוצת בדיקת התוקף) אשר אושפזו עם שבץ איסכמי חד ונכללו ברשם של הרשת הקנדית לשבץ, בין יולי 2003 ל-מרץ 2008 .  התוצאות (תמותה ונכות) נמדדו לאחר 30 יום ממועד האירוע ולאחר שנה, כשהנכות הקשה נמדדה באמצעות ציון Rankin מתואם של בין 5-6 בזמן השיחרור.   

שיעור התמותה לאחר 30 יום היה 11.5% בקבוצת המקור ו-13.5% בקבוצת בדיקת תוקף המודל. במודל רב המשתנים הסופי נכללו 9 משתנים שניתן לשים בקטגוריה של תחלואה קודמת לאישפוז (5 נקודות לתלות לפני האישפוז, 1.5 נק’ לסרטן, 1.5 נק’ לאי ספיקת לב, ו-1.0 לפירפור פרוזדורים), 5 נקודות לפגיעה ברמת הכרה נוירולוגית, גיל (10 נקודות, 1 לכל עשור) , וחסר נוירולוגי מוקדי (עד 5 נקודות לחולשה טוטאלית/משמעותית ברגליים, חולשה ביד, ואפזיה או שכחה. 

ציון מקסימלי במודל הוא של 25 נקודות. בקבוצת בדיקת התוקף ציון ה-PLAN (שהתבסס על אישפוזים קודמים ותחלואת רקע, רמת הכרה, גיל וחסר נוירולוגי) חזתה מוות תוך 30 יום (בהסתברות סטטיסטית C של 0.87) , מוות או נכות חמורה בשיחרור (0.88) , ותמותה לאחר שנה (0.84). 

ציון ה-PLAN גם חזה תוצאות טובות (שיחרור בציון  Rankin של 0-2 ) בשיעור של 0.8 .

החוקרים מסכמים כי חיזוי על בסיס מודל PLAN מזהה מטופלים אשר משיגים תוצאות גרועות לאחר האישפוז עקב שבץ איסכמי חד. המדד משתמש במידע קליני זמין בזמן האישפוז וניתן לשימוש גם ע”י קלינאים שאינם מומחים. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים בכדי לקבוע באופן בלתי תלוי אם מודל ה-PLAN גם מתאים לאוכלוסיות וצורות טיפול שונות.

Arch Intern Med. 2012;172(20):1548-1556

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה