בריאות הציבור-קידום בריאות

ל-Ticagrelor עדיפות על Clopidogrel בהורדת תמותה ועיכוב טסיות מהיר ועקבי יותר (מתוך Expert Opin Drug Saf)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Expert Opinion on Drug Safety כותבים חוקרים כי בהשוואת Ticagrelor (ברילינטה) לעומת Clopidogrel (פלביקס) עולה כי לאור התועלת מבחינת שיעורי התמותה בחולים עם תסמונת כלילית חדה, לצד עיכוב מהיר ועקבי יותר של הצטברות טסיות, נראה כי Ticagrelor עדיפה על Clopidogrel.

Ticagrelor הינו מעכב חדש של ADP, החוסם באופן הפיך את הקולטן P2Y(12) וכך מונע את ההפעלה של טסיות והצטברות טסיות. זהו המעכב הראשון של ADP שהביא לשיפור שיעורי התמותה בחולים עם תסמונת כלילית חדה. החשש העיקרי הנוגע לטיפול, בדומה לחסמי ADP אחרים, הינו הסיכון לדימום. תופעות לוואי אחרות של Ticagrelor דוגמת קוצר נשימה ופאוזות חדריות הן קלות וחולפות לבד.

במאמר הנוכחי דנים החוקרים בתכונות הפרמקולוגיות של Ticagrelor, בהשוואה ל-Clopidogrel. בנוסף, הם מתארים את המחקרים הקליניים שבחנו את הטיפול ב-Ticagrelor, עם דגש על תוצאי יעילות ובטיחות של הטיפול.

מדעות מומחים עולה כי למרות שחלק מהחולים סובלים מקוצר נשימה עם טיפול ב-Ticagrelor, אין עדויות לתופעות לא-רצויות המערבות את המערכת הקרדיווסקולארית או הנשימתית. לאור העובדה שמרבית האירועים הללו הם קלים וחולפים לבד, יש לעודד את החולים להמשיך בטיפול התרופתי, שכן תתכן הפוגה בתסמינים. יתרה מזאת, בחולים עם אי-ספיקת לב או מחלת ריאות אין סיכון מוגבר להופעת קוצר נשימה על-רקע Ticagrelor.

התועלת של הטיפול מבחינת שיעורי התמותה בחולים עם תסמונת כלילית חדה, לצד יכולתה לעכב הצטברות טסיות באופן מהיר ועקבי יותר, הופכת את התרופה למועדפת בהשוואה ל-Clopidogrel.

Expert Opin Drug Saf. 2012 Nov;11(6):959-67

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה