בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת הסיכון להישנות לאחר הפסקת Risperidone לטיפול במחלת אלצהיימר (N Engl J Med)

בכתב העת New England Journal of Medicine פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם מחלת אלצהיימר עם תסמיני פסיכוזה ואי-שקט שהגיבו לטיפול ב- Risperidone למשך 4-8 חודשים, הפסקת הטיפול ב- Risperidone לוותה בסיכון מוגבר להישנות התסמינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסיכון להישנות תסמינים לאחר הפסקת טיפול אנטי-פסיכוטי בחולים עם מחלת אלצהיימר עם תגובה ראשונית לטיפול, לא נבחן היטב.  במחקר ADAD (Antipsychotic Discontinuation in Alzheimer’s Disease) ביקשו החוקרים להעריך את הסיכון הנ”ל. המחקר כלל חולים עם מחלת אלצהיימר ופסיכוזה או אי-שקט/התנהגות אגרסיבית , שקיבלו טיפול בתווית-פתוחה ב- Risperidoneלמשך 16 שבועות.

חולים שהגיבו לטיפול ב- Risperidone חולקו לאחר מכן לטיפול כפל-סמיות לאחד משלושה משטרי טיפול:

·         המשך טיפול ב- Risperidone למשך 32 שבועות (קבוצה 1).

·         טיפול ב- Risperidone למשך 16 שבועות נוספים ולאחר מכן פלסבו למשך 16 שבועות (קבוצה 2).

·         פלסבו למשך 32 שבועות (קבוצה 3).

בסה”כ, 180 חולים קיבלו טיפול ב- Risperidone בתווית-פתוחה (מינון ממוצע של 0.97 מ”ג ליום), חלה ירידה בחומרת הפסיכוזה ואי השקט, אם כי נרשמה עליה קלה בסימנים אקסטרה-פירמידאליים; 112 חולים ענו על הקריטריונים להגדרת תגובה לטיפול, מהם 110 עברו הקצאה אקראית נוספת. התוצא העיקרי היה הזמן עד להישנות פסיכוזה או אי-שקט.

במהלך 16 השבועות הראשונים לאחר ההקצאה האקראית, שיעור ההישנויות היה גבוה יותר בקבוצת הפלסבו, בהשוואה לקבוצות המטופלים ב- Risperidone (60% בקבוצה 3 לעומת 33% בקבוצה הראשונה והשנייה). במהלך 16 השבועות הבאים, שיעור ההישנויות היה גבוה יותר בקבוצת החולים שהחליפו מטיפול ב- Risperidone לפלסבו, בהשוואה לקבוצה שהמשיכה בטיפול הפעיל (48% מהחולים בקבוצה השנייה לעומת 15% מהחולים בקבוצה הראשונה).

שיעור תופעות הלוואי ושיעורי התמותה לאחר ההקצאה האקראית לא היו שונים משמעותית בין שלוש הקבוצות, אם כי ההשוואות התבססו על מספר חולים קטן, בעיקר במהלך 16 השבועות האחרונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפסקת טיפול ב- Risperidoneבחולי אלצהיימר בהם חלה הקלה בתסמיני פסיכוזה או אי-שקט, לוותה בסיכון מוגבר להישנות. עם זאת, יש לקחת בחשבון את הסיכון לתופעות לוואי עם המשך טיפול אנטי-פסיכוטי, וכן כי למרות שהפסקת הטיפול הביאה לסיכון מוגבר להישנות התסמינים, Risperidone לא היה יעיל מאוד בהקלה ממושכת על תסמיני פסיכוזה ואי-שקט בחולים אלו. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

N Engl J Med 2012; 367:1497-1507

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה