בריאות הציבור-קידום בריאות

תוצאות מבטיחות לטיפול אנטיביוטי חדש כנגד זיהומים עמידים לטיפול תרופתי (mBio)

לאחרונה, נמצא כי קבוצה חדשה של תרופות אנטיביוטיות, הקרויה מעכבי LpxC, חוסמת את היכולת של חיידקים להתחיל בתהליכים ספטיים, ובאפן זה מונעת התפתחות זיהום קטלני בעכברים, אם כי התכשירים הללו אינם הורגים את החיידקים בתנאי מעבדה. החוקרים מלוס-אנג’לס מדווחים על תוצאות המחקר במאמר חדש שפורסם בכתב העת mBio.

לדברי החוקרים, הם מצאו משפחה חדשה של תרופות אנטיביוטיות להן אין כל יכולת להרוג חיידקי אצינטובקטר, אך עדיין יכולים לספק הגנה בעקבות מניעה מוחלטת של התפתחות דלקת.

Acinetobacter baumannii הינו חיידק בצילי גראם שלילי והינו אחד הפתוגנים העמידים לטיפול תרופתי בארצות הברית וברחבי העולם. זני החיידק פיתחו עמידות לכל התרופות האנטיביוטיות המאושרות לשימוש ע”י מנהל התרופות והמזון האמריקאי; לפיכך, אין טיפול כנגד זיהום בחיידק זה, וכתוצאה מכך הסיכון לתמותה באשפוז הינו הגבוה ביותר עם זיהום זה מבין כלל חיידקי בצילי גראם שליליים.

החוקרים ערכו תחילה השוואה בין עכברים רגילים אל מול עכברים עם חסר קולטן TLR-4 (Toll-Like Receptor), ומצאו כי בעכברים עם חסר הקולטן ישנה עמידות רבה לזיהום קטלני, בעוד ש-100% מהעכברים הרגילים מתו בשל זיהום. מכאן עלתה החשיבות של TLR-4 ותגובת מערכת החיסון בהשפעות הקטלניות של החיידקים. באופן מפתיע, למרות העובדה שבעכברים רגילים שיעורי התמותה עמדו על 100%, בעוד שבאלו החסרים את הקולטן לא נרשמו כלל מקרי תמותה, לא זוהה הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות בנטל החיידקים. לפיכך, קטלניות הזיהום לא הייתה קשורה לכמות החיידקים המקומית, אלא, להיקף התגובה הדלקתית בתגובה לזיהום.

עוד ידוע כל A. baumannii מבטא ליפופוליסכרידים על פני שטח התא, הנקשר ל-TLR4 וכך מעודד ייצור של ציטוקינים דלקתיים, דוגמת TNF ו-IL-6. לדברי החוקרים, עם זנים אלימים יותר כמות הליפופוליסכרידים גבוהה יותר, בהשוואה לזנים פחות אלימים, ולכן הם בחנו אם מעכבי LpxC-1, אנזים המעורב בסינתה של ליפופוליסכרידים, עשויים להשפיע על הפתוגניות של החיידקים.

החוקרים מדווחים כי הטיפול ה-LpxC-1 לא הרג את החיידקים בתנאי מעבדה, אך הטיפול דיכא את רמות ליפופוליסכרידים בתנאי מעבדה ובעכברים בזמן זיהום. כתוצאה מכך, בעכברים שטופלו בתרופות תועדה גם ירידה במדדי דלקת ושיעורי הישרדות גבוהים יותר (100% לעומת 0% בקבוצת הפלסבו לאחר 72 שעות).

מאחר שאין תרופות רבות בשלבי פיתוח, בעלות סיכוי לטפל בזיהוי A. baumannii, התגלית של משפחה חדשה לחלוטין של תרופות אנטיביוטיות עשויה להיות חשובה מאוד.

mBio. Published online October 2, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה