בריאות הציבור-קידום בריאות

מצב סוציואקונומי בילדות וגודל המוח בבגרות: המצב הסוציואקונומי בילדות משפיע על גודל ההיפוקמפוס בבגרות/ דר’ רויטל גנדלמן מרטון

רקע

השפעות סביבתיות מוקדמות יכולות לפגוע בגדילת המוח, להשפיע על היכולת המרבית להתבגרות בשלב ההתפתחותי, ולהשפיע על ההשלכות הקוגניטיביות של נאורודגנרציה תלוית-גיל. נקודה אחרונה זו מדגישה את התרומה של גורמים בשלב המוקדם בחיים ליכולת המוח לעמוד בנאורודגנרציה, כמו בין השאר חינוך ואינטליגנציה בילדות, המעצבים את הרזרבה המוחית. למצב הסוציואקונומי בילדות יש השפעות משמעותיות ומתמשכות על ההתפתחות המבנית והתפקודית של המוח. השפעות אלה מתווכות על ידי גורמים כמו תזונה גרועה, איכות-נמוכה של טיפול הורי, סביבה דלה בגירויים, וחשיפה פרה-נטלית לחומרים רעילים. בנוסף לכך, חוויות שליליות בילדות קשורות עם מחלות פסיכיאטריות וחסרים קוגניטיביים בגיל הבוגר. 

מטרת עבודה זו לחקור בקשישים ללא דמנציה את הקשר בין מצב סוציואקונומי בילדות למדדים של נפח מוחי ב- MRI האופייניים להזדקנות ומחלת אלצהיימר.

שיטות

מתנדבים ללא דמנציה בני 64-65, שהשתתפו ב- Scottish Mental Survey ב- 1947, הוזמנו לבצע MRI מוח; 249 מתוך 320 (77%) הסכימו לבצע את הבדיקה. נמדדו נפח ההיפוקמפוס ונפח מוחי כולל, ונלקחו פרטים לגביי מצב סוציואקונומי בילדות, מספר שנות השכלה ומצב סוציואקונומי בבגרות. נתונים לגביי יכולת מנטלית היו זמינים מהסקר שבוצע בגיל 11 בשנת 1947.

תוצאות

נמצא קשר משמעותי בין המצב הסוציואקונומי בילדות לבין נפח ההיפוקמפוס, לאחר התאמה ליכולת מנטלית בגיל 11, מצב סוציואקונומי בבגרות, מין והשכלה, כאשר לנבדקים עם מצב סוציואקונומי גבוה יותר בילדות נמצאו נפחי מוח והיפוקמפוס גדולים יותר ב- MRI. 

מסקנות

קיים קשר משמעותי ביו מצב סוציואקונומי בילדות לבין נפח ההיפוקמפוס בבגרות, בהתאם לממצאים נוירו-התפתחותיים אחרים, לפיהם לתנאים בשלב מוקדם בחיים יש השפעה על ההתפתחות המבנית של המוח, שניתנת לזיהוי 50 שנה מאוחר יותר. 


Staff RT, Murray AD, Ahearn TS, et al. Childhood socioeconomic status and adult brain size: Childhood socioeconomic status influences adult hippocampal size. Ann Neurol 2012;71:653-660.


הצעות לקריאה נוספת:

Tomalski P, Johnson MH. The effects of early adversity on the adult and developing brain. Curr Opin Psychiatry 2010;23:233-238.

Erten-Lyons D, Woltjer RL, Dodge H, et al. Factors associated with resistance to dementia despite high Alzheimer disease pathology. Neurology 2009;72:354-360.

Cohen RA, Grieve S, Hoth KF, et al. Early life stress and morphometry of the adult anterior cingulated cortex and caudate nuclei. Biol Psychiatry 2006;59:975-982.

Staff RT, Murray AD, Deary IJ, et al. What provides cerebral reserve? Brain 2004;127:1191-1199.

Brayne C, Ince PG, Keage HAD, et al. Education, the brain and dementia : neuroprotection or compensation? Brain 2010;133:2210-2216.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה