בריאות הציבור-קידום בריאות

מנהל התרופות והמזון האמריקאי מאשר צנתר חדש להזרקת Baclofen לחלל השדרה (מתוך הודעת ה-FDA)

FDA

מנהל התרופות והמזון האמריקאי הודיע על אישור צנתר חדש (Ascenda) לשימוש לצורך מתן טיפול ITB (Intrathecal Baclofen).

על-פי היצרן, ממחקרים קליניים עלה כי הזרקת Baclofen לחלל השדרה הביאה להפחתת ההיארעות של ספאסטיות חמורה. ההתקן משמש לטיפול בכאב כרוני ועמיד לטיפול, ובספאסטיות חמורה על-רקע שיתוק מוחין, טרשת נפוצה, פציעות בחוט השדרה ופגיעות טראומטיות בראש, ולאחר אירועים מוחיים.

במהלך הטיפול, משאבה מתוכנתת מושתלת ומשחררת Baclofen באמצעות הצנתר החדש שזכה לאישור ה-FDA (Food and Drug Administration).

מטרת הטיפול הינה להפחית את הדרישה לטיפול תרופתי ולצמצם את תופעות הלוואי של טיפול פומי ב-Baclofen. ייתכן כי מדובר יהיה בחלופה חשובה בחולים שאינם מגיבים או אינם יכולים לסבול מינונים פומיים תרפויטיים.

הצנתור מוכנס במרכז עמוד השדרה הגבי, ומוחדר למקומו תחת שיקוף, לאזור עמוד השדרה המותני התחתון. לאחר אישור המיקום והזרימה, הצנתר מעוגן לרצועות הספיראליות. המשאבה מוצבת במרחק של עד 2.5 ס”מ מתחת לעור ולאחר מכן מחברים את הצנתר.

תופעות הלוואי החמורות הנפוצות ביותר נוגעות להתקן ולפרוצדורה עצמה וכוללות תזוזה של הצנתר מחלל השדרה, הינתקות או קרע של הצנתר וזיהום באתר השתל, כולל דלקת קרום המוח.

מתוך הודעת ה-FDA

לידיעה במדסקייפ

מחברת מדטרוניק נמסר בנוסף כי בשנים האחרונות נכלל בסל הבריאות טיפול לספסטיות באמצעות הזלפה ישירה של בקלופן לחלל האינטרטקאלי תוך שימוש במשאבה מתוכנתת מושתלת.

הטיפול יעיל ומשפר משמעותית את איכות חיי החולים ותפקודם. כיום מטופלים כ-80000 חולים בעולם עם משאבות להזלפת תרופות לחלל האינטרטקאלי. הסיבוכים של הטיפול קשורים בעיקר בקטטר ובחיבורים שלו: חיתוך או דקירה של הקטטר במהלך ההשתלה, כיפוף /פיתול של הקטטר (קינק) והפרעה לזרימה, תזוזה של הקטטר ממקומו, חיבורים לא תקינים בין הקטטרה למשאבה או בין 2 חלקי הקטטר וקריעה של הקטטר.

חברת מדטרוניק השקיע מחשבה רבה ומשאבים בפיתוח  מוצר שיענה על הצורך לשפר את הקטטר למניעת סיבוכים אלה ולהקל על המנתח במהלך ההשתלה. אסנדה הוא קטטר בעל 3 שכבות, חזק פי 6 מקודמיו למניעת דקירה או קריעה של הקטטר, החיבורי למשאבה ללא תפרים והחיבור בין 2 חלקי הקטטר  בטוח וקל יותר. הנחת המקבע על פני הקטטר ומלאכת הקיבוע נעשים באמצעות מוליך (דיספנסר) שמקל ומבטיח קיבוע טוב יותר, והקטטר עמיד בפני פיתולים וקשרים. יחד עם זאת הקטטר אינו מכיל חלקים מתכתיים ועמיד לבדיקות MRI.

למצגת קצרה המציגה את המיכשור החדש – נא להקליק כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה